SP: Stop met de bouw van de REC

30 juni 2009

SP: Stop met de bouw van de REC

De statenfractie van de SP heeft schriftelijke vragen gesteld n.a.v. een uitzending van Zembla betreffende de REC in Harlingen. De REC is volgens de fractie op z’n minst omstreden te noemen. Ook ergert het de fractie dat voor de zoveelste keer aantoonbare bezwaren en kritiek van burgers achteloos terzijde worden geschoven.

De SP ageert al langere tijd tegen de bouw van de REC in Harlingen en is daar op tegen. Veel van de kritiek die werd aangedragen door deelnemers aan interviews is ook al door de fractie naar voren gebracht en volgens haar onvoldoende beantwoordt. Fractievoorzitter Ad van de Kolk: “Het is schokkend om te zien hoeveel steken GS blijkbaar hebben laten vallen op dit dossier. In een vergadering werden door Omrin ter plekke en met de natte vinger cruciale cijfers bijgesteld als antwoord op kritiek van de SP. Cijfers die vervolgens klakkeloos werden overgenomen door Gedeputeerde Adema. Ook leden van de toen aanwezige MER commissie stonden erbij, keken ernaar en deden vervolgens of hun neus bloedde. We hebben dat willen bespreken met de Gedeputeerde maar die gaf niet thuis en was doof en dat is hij blijkbaar nog steeds. Ook de geheimzinnigheid omtrent vermeende rapporten is natuurlijk onzin. De burger en vooral die in Harlingen, heeft recht op openbaarheid en inzage. Dat men dit formeel niet hoeft te doen door juridische slimheid maakt dat niet minder waar. Dat mensen hier steeds minder in trappen dringt blijkbaar niet door. Een dergelijke houding vergroot de kloof tussen burger en overheid. De weigering van GS om met de media te praten baart ons zorgen. Deze krampachtigheid van de provincie leidt alleen maar tot de conclusie dat GS blijkbaar iets te verbergen hebben. Ook beweert Gedeputeerde Adema dat er een vergelijkbare oven in Duitsland staat maar hij kan of wil niet zeggen waar deze staat en dat is op z’n minst vreemd. Is die oven er eigenlijk wel? Het lijkt er steeds meer op dat GS blijkbaar informatie achterhouden die cruciaal zou kunnen zijn voor besluitvorming. Als ook de Staten niet voldoende informatie hebben gekregen die zij wel zouden moeten hebben gekregen om tot een afgewogen oordeel te komen is er sprake van onbetrouwbaarheid. Zembla toonde ook aan dat Omrin milieuregels aan zijn laars lapt. Ook hier is er die weigerachtigheid om open kaart te spelen. De bijna intimiderende ondertoon is zorgwekkend. De SP wil dat Omrin wordt onderzocht op milieuovertredingen en wordt aangepakt als blijkt dat zij in gebreke blijft.”

Hieronder de vragen zoals die door de SP fractie zijn gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:
1. Zijn GS op de hoogte van de uitzending van Zembla op 29-06-09 betreffende de REC en hebben zij daar kennis van genomen?
2. Er was in de uitzending sprake van twee rapporten (n.a.v. de bouw van de REC) die door externe bureaus zijn uitgevoerd; bestaan deze rapporten?
3. Zo ja, wat was de opdracht/vraagstelling van deze rapporten?
4. Zo ja, waar en hoe liggen deze ter inzage?
5. Zo nee, heeft er dan tenminste een toetsing plaatsgevonden?
6. Zo ja, wat was de opdracht/vraagstelling van deze toetsing?
7. Als er toetsing heeft plaatsgevonden, waar en hoe ligt deze toetsing ter inzage?
8. Waarom zijn deze rapporten en/of toetsingen niet openbaar gemaakt?
9. Zijn de door het programma Zembla aangevoerde en aangetoonde beschuldigingen betreffende milieu-overtredingen bij verschillende filialen van Omrin bekend bij GS en zo nee: waarom niet?
10. Gaan GS n.a.v. het programma van Zembla deze overtredingen onderzoeken?
11. Zo nee: waarom niet?
12. Zo ja, worden PS daarover geïnformeerd en per wanneer kunnen Provinciale Staten de uitkomsten van een en ander verwachten?
13. Als de beschuldigingen over bovenstaande overtredingen juist blijken, gaan GS dan concreet handhavend optreden?
14. Zo nee: waarom niet?
15. Waar staat de (met de REC in Harlingen) vergelijkbare afvaloven in Duitsland waar de gedeputeerde Adema telken male aan refereert?
16. Als de gedeputeerde niet kan zeggen waar deze oven staat wie kan dat dan wel?
17. Bestaat deze oven eigenlijk wel?
18. Hoe gaan GS voorkomen dat de burger van Fryslân uiteindelijk de rekening gaat betalen voor een eventueel failliete REC en dientengevolge eventueel een failliet Omrin als de afvaltoevoer niet voldoende blijkt om de oven draaiende te houden?