Gedeputeerde Adema overleeft motie van wantrouwen

17 september 2009

Gedeputeerde Adema overleeft motie van wantrouwen

Op initiatief van de Statenfractie van de SP heeft de fractie samen met de FNP en GrienLinks middels een interpellatie zeer kritische vragen gesteld aan Gedeputeerde Adema over de informatievoorziening rondom de Reststoffen EnergieCentrale (REC) in Harlingen.

Er is veel maatschappelijke onrust ontstaan door de manier van optreden van de gedeputeerde. De manier waarop Adema heeft gecommuniceerd in het hele proces rondom de vergunningverlening aan Omrin heeft verwachtingen gewekt bij burgers en politiek die de Gedeputeerde niet heeft kunnen of willen waarmaken. Ook heeft Adema in de media foutieve informatie verstrekt over een niet bestaande afvaloven in Duitsland.
Er is door de SP herhaalde malen gevraagd om aanvullende informatie voor de Statenleden, maar dit werd structureel geweigerd. Dit wekte volgens fractievoorzitter Ad van de Kolk op zijn minst de indruk dat er iets te verbergen was en beperkte volgens hem de Staten ernstig in hun controlerende taak. Toen de fracties van SP, FNP en GrienLinks zich zelfs genoodzaakt zagen om een WOB-verzoek in te dienen was voor Van de Kolk de maat vol: “Informatie achterhouden en zelfs onwaarheden verkondigen ondermijnt het vertrouwen van de burger in het openbaar bestuur. Onze fractie heeft daarom geen politiek en bestuurlijk vertrouwen meer in deze Gedeputeerde. Zeker niet nadat hij vandaag wederom geen antwoord heeft gegeven op vragen die niet alleen door de SP zijn gesteld maar ook door de FNP en GrienLinks. Adema gaf uiteindelijk alleen toe “dat het misschien wel beter had gekund”, en dat was het dan ook. Volstrekt onvoldoende. In tweede termijn hebben wij onze vragen dan ook niet herhaald maar een motie van wantrouwen ingediend. We hebben geconcludeerd dat deze gedeputeerde zijn gedraai vol blijft houden en niet heeft willen toegeven dat zijn eigen handelen niet in orde is geweest. Hij gaf wel aan iets te hebben geleerd maar gaat ondertussen gewoon door op de manier die hem juist in deze situatie heeft gebracht. Daarom heeft de SP deze motie van wantrouwen ingediend, welke mede werd ondertekend door GrienLinks. Daarmee een duidelijk signaal gevend richting gedeputeerde Adema en het college. De FNP diende een motie van afkeuring in. Beide moties werden jammer genoeg niet voldoende gesteund en haalden het dus niet.”