Redding A7 niet interessant voor coalitie Staten

6 november 2009

Redding A7 niet interessant voor coalitie Staten

De SP Statenfractie heeft een verzoek voor het houden van een interpellatie aangevraagd over de dreigende sluiting van kunstencentrum A7. Zij deed dit om vragen te kunnen stellen over en hulp te vragen voor het kunstencentrum A7. Provinciale Staten bepalen op de vergadering zelf of een interpellatie behandeld mag worden of niet. Tot grote verbazing en onder protest van de voltallige oppositie vonden CDA, PvdA en CU tijdens de vergadering van afgelopen woensdag dat het onderwerp niet op de agenda mocht omdat zij deze kwestie “geen taak van de provincie” vinden en “het aan de betreffende gemeenten is.”

SP Fractie: “Of je een onderwerp op de agenda zet of niet is een politieke keuze. Je kiest er voor of je iets voor mensen probeert te doen of niet, dat zijn politieke keuzes. De coalitiepartijen CDA, PvdA en CU kiezen er blijkbaar voor om niets te doen voor de ca. 5300 mensen die getroffen worden door het faillissement van Kunstencentrum A7. Het is voor het eerst dat ik meemaak dat een interpellatie wordt geweigerd. De motivatie van de collegepartijen is natuurlijk een lachertje. De Staten kunnen elk gewenst onderwerp dat ze willen behandelen op de agenda zetten. Naar mijn mening is het eerder zo dat men de vragen heeft gelezen die de SP stelt en daar volstrekt niet op wenste te antwoorden. Vreemd, we kunnen wederom alleen maar raden waarom dit zo is terwijl een simpel antwoord van de Gedeputeerde voldoende was geweest. Of wij het daar mee eens zijn of niet. Niet willen of durven antwoorden is op zijn minst een zwaktebod. Er zijn in het verleden trouwens zeer vele onderwerpen en interpellaties geweest die ook direct of indirect beleidskwesties van gemeenten betroffen. De reden waarom deze nu wel werd geweigerd lijkt een gelegenheidsargument.”
Op zaterdag 7 november 2009 staat “Fryslân kulturele haadstêd” op de agenda. SP Fractie:”Een kunstencentrum als A7 wordt door de SP gezien als een onmisbare bouwsteen voor de culturele vorming en uiting voor duizenden mensen in een groot gebied. GS beweren dat zij hun gooi naar “kulturele haadstêd” zullen organiseren vanuit een door de bevolking breed gedragen cultureel spectrum, het Friese hart zoals Gedeputeerde De Vries dit noemde. Deze opzet haalde de SP over de streep om dit plan te steunen. De kwestie A7 is hèt moment voor GS om boter bij de vis te doen leveren en te laten zien waar ze werkelijk voor staan. Steunen ze de betrokken “gewone” mensen of niet? Reanimeren GS dit culturele “hartinfarct” of niet? Dragen GS niet bij aan reanimatie van A7 dan wordt ook het plan Kulturele Haadstêd in de ogen van de SP een lege dop en ongeloofwaardig. We zullen het dan niet langer kunnen steunen.”