SP: Benoeming gemeentesecretaris voorbarig

9 maart 2010

SP: Benoeming gemeentesecretaris voorbarig

Nog vóór de fusieplannen voor een eventuele nieuwe Zuidwesthoek gemeente zijn goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer is er al een beoogd gemeentesecretaris/algemeen directeur benoemd. De Statenfractie van de SP heeft vragen bij de haast die er gemaakt wordt en vindt de gang van zaken te voorbarig.

De SP fractie is van mening dat GS en de fusiegemeenten beter de besluitvorming in Den Haag kunnen afwachten voordat er wellicht onomkeerbare beslissingen worden genomen. Ook eventuele (financiële) gevolgen zijn nog onduidelijk in het geval dat een eventuele herindeling wordt afgewezen door Den Haag. Bovendien vraagt de fractie zich af of zo’n benoeming in overeenstemming is met de wet ARHI, welke gaat over gemeentelijke herindelingen.
SP Fractie: “Er zijn ongetwijfeld al de nodige kosten gemaakt voor deze herindeling en met dit soort voorbarige benoemingen zullen deze alleen nog maar oplopen vermoeden we. De burger moet deze kosten straks weer gaan op hoesten en het zou helemaal zuur zijn als dat ook nog eens voor niets was. Vooral als men bedenkt dat er tegen deze herindeling in zeker twee gemeenten grote weerstand bestaat onder burgers. Daarom willen we dat deze kosten nu al openbaar worden gemaakt. Ook ergeren we ons aan de manier waarop burgers keer op keer voor het blok worden gezet door de indruk te wekken dat alles al in kannen en kruiken zit en de politieke besluitvorming in Den Haag eigenlijk maar een wassen neus is. Na de manier waarop de Staten door GS geschoffeerd zijn doordat GS een positief advies gaf voor herindeling tegen keuze van een meerderheid in, is deze manier van handelen weer een slecht voorbeeld van de bestuurlijke arrogantie waarmee dit college maar ook gemeentebesturen zaken aanpakken. Gezien de zeer geringe opkomst bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen en de manier waarop wordt gestemd vraag je je werkelijk af wanneer men nu eindelijk eens wakker wordt en weer oog en oor gaat hebben de stem van de burger, zoals dat eigenlijk zou moeten. Laten we hopen dat dit in de nieuwe raden en B&W’s wel wordt onderkend en er dienovereenkomstig gehandeld wordt. Maar daar heb ik eerlijk gezegd een hard hoofd in”
De SP heeft over de kwestie schriftelijke vragen gesteld:
1 Zijn GS op de hoogte van de benoeming van Johan Krul als beoogd gemeentesecretaris/algemeen directeur van de eventuele gemeente “Zuidwesthoek” per 1 april 2010?
2 Wat zijn de exacte rollen in dit proces van zowel GS als CdK (in het kader van de wet Arhi art. 61) en de betrokken gemeenten op dit moment en in het verleden geweest?
3 Hebben GS en/of de CdK op enigerlei wijze bemoeienis inzake de voorlopige benoeming van de heer Krul en/of gehad en zo ja, waar bestaat deze bemoeienis dan uit en waar in het proces is deze precies begonnen?
4 Delen GS de mening van de SP dat deze benoeming voorbarig is, aangezien beide Kamers zich nog uit moeten spreken over de samenvoeging van de gemeenten Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid de gemeenten hierop te wijzen?
5 Welk(-e) risico (-‘s) lopen de betrokken gemeenten als het wetsvoorstel verworpen wordt, financieel en/of anderszins?
6 Is de benoeming van de heer Krul nog ongedaan te maken mocht de voorgenomen herindeling niet doorgaan en wat zullen dan de eventuele kosten zijn? (Graag een gedetailleerde raming.)
7 Worden er nu al kosten gemaakt m.b.t. deze beoogde secretaris en zo ja, hoeveel bedragen deze dan precies en wat is de motivatie voor deze kosten?
8 Welke andere besluiten die voortvloeien uit de aanname dat de herindeling doorgaat, worden er in de betrokken gemeenten op dit moment genomen en wat is hierover uw mening? (Graag een totaal overzicht.)
10 Delen GS de mening van de SP dat gemeenten en GS in het kader van een herindeling geen onomkeerbare besluiten behoren te nemen voordat de wet ook daadwerkelijk is aangenomen door beide Kamers? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid gemeenten in een herindelingsproces hierop te wijzen?
11 Welke mogelijkheden Hebben GS en/of CdK om dergelijke besluiten tegen te houden en als deze er zijn, bent u dan bereid deze mogelijkheden in het onderhavige geval toe te passen indien er onomkeerbare besluiten voorafgaand aan instemming van beide Kamers met het wetsvoorstel hebben plaatsgevonden?Zo nee, waarom niet?

Artikel 61, wet ARHI
1.
Indien een nieuwe gemeente wordt ingesteld, benoemen gedeputeerde staten met ingang van de datum van herindeling een tijdelijke secretaris en een tijdelijke griffier.
2.
De benoemingen geschieden uiterlijk een maand voor de datum van herindeling en gelden tot de dag waarop overeenkomstig de Gemeentewet in de functies van secretaris en griffier is voorzien.