h

Chipkaart blijkt (alweer) een onding

30 augustus 2010

Chipkaart blijkt (alweer) een onding

Gedeputeerde Staten wilde de ov-chipkaart voor de bus i.p.v. februari 2011 al in oktober van dit jaar in heel Noord-Nederland invoeren. Daar wordt nu van afgezien vanwege het zoveelste probleem. Het blijkt vooral voor ouderen nu te ingewikkeld. Week-, maand- en jaarkaart blijven vooralsnog bestaan, de strippenkaart verdwijnt. De SP is niet voor invoering van de ov-chipkaart, mede gelet op de te verwachten hogere kosten en het feit dat het systeem in veel gevallen te ingewikkeld is voor de consument. Reizigersorganisatie Rover bevestigt deze stellingname en bestempelde de ov-chipkaart als een mislukking. De SP Statenfractie stelde al eerder vraagtekens bij de haalbaarheid van invoering van de ov-chipkaart en maakt zich zorgen over de gevolgen voor de consument. ANBO en ROCOV hebben aangegeven dat voorlichting aan de consument, het aantal distributiepunten en de locatie daarvan te wensen over laten. Dit lijkt nu eindelijk ook door te dringen tot GS.

SP Statenfractie: “De haast die blijkbaar aanwezig is bij de invoering van dit systeem terwijl bijvoorbeeld ook de financiële nadelen voor de reiziger weer eens overduidelijk zijn aangetoond is verwonderlijk. Ook worden er geen afdoende maatregelen genomen om verkapte tariefsverhogingen van geprivatiseerde OV bedrijven te voorkomen. Instrumenten daarvoor zijn gelijk met de privatisering al lang overboord gekieperd. De beoogde doelstelling dat er meer gebruikt moet worden gemaakt van het OV lijkt niet meer van belang. Waarom die haast? Het is overduidelijk dat de problemen die er zijn nog lang niet zijn opgelost en er steeds nieuwe problemen bijkomen. Zo langzamerhand moeten we er maar eens mee stoppen.”
De SP constateert, met ANBO en ROCOV, dat er ook enorm veel schort aan voorlichting en distributiepunten. Door het tekort aan informatie over het systeem en de slechte bereikbaarheid van distributiepunten zal het OV, dat in Fryslân toch al onder de maat is, nog meer van de beoogde laagdrempeligheid kwijt raakt. Fouten in het systeem mogen er niet toe leiden dat de reiziger de dupe wordt. De SP wil een coulante houding als men een ov-chipkaart niet kan opladen of dat men anderzijds niet aan een werkende kaart kan komen en/of aantoonbaar is vergeten uit te checken.

Hieronder de schriftelijke vragen die de SP Statenfractie aan Gedeputeerde Staten heeft gesteld:
Betreft: ov-chipkaart bus al in oktober 2010
1. De ANBO en de ROCOV maken zich zorgen over het gebrek aan voorlichting over de invoering van de ov-chipkaart, met name voor ouderen.
a. Wat is er vanuit de Provincie al aan voorlichting gedaan?
b. Wat gaat de Provincie nog doen om de voorlichting voor alle doelgroepen, dus niet alleen aan de ouderen, over de ov-chipkaart voor de bus ruim voldoende te laten zijn?
2. De ANBO en de ROCOV maken zich ook zorgen over het magere distributienetwerk. Onder anderen in supermarkten en de Primera zal de ov-chipkaart voor de bus verkrijgbaar zijn.
a. Zal het buiten winkeltijden ook bij opstapplaatsen en (bus)stations mogelijk zijn om aan de ov-chipkaart te komen?
b. Waar en hoeveel verkooppunten zullen er dan zijn?
c. Wanneer zijn deze gerealiseerd?
3. Hoe gaan GS voorkomen dat er extra en onnodige kosten zullen zijn voor reizigers die onbedoeld vergeten uit te checken?
4. Gaan GS gedupeerde reizigers die zijn vergeten uit te checken en daardoor onnodige extra reiskosten moeten betalen compenseren? Zo nee, waarom niet?
5. In de L.C. van dinsdag 15 januari 2010 staat dat er nog een onderzoek zal komen naar het tarief van de ov-chipkaarten, omdat reizigers zowel met trein, bus als metro met name op korte (stads-)ritten duurder uit zouden zijn. Dhr. Adema heeft in november 2009 tijdens de behandeling van het eurokaartje gezegd dat de ov-chipkaart niet eerder ingevoerd wordt dan dit onderzoek afgerond is en het resultaat bekend.
a. Is dit onderzoek al afgerond en wat is daarvan de uitkomst?
b. Stuurt u de uitkomst van dit onderzoek op korte termijn naar de Statenfracties?
c. Op welke termijn kan dit worden verwacht?
6. De ombudsman adviseert onder anderen dat er goed moet worden nagedacht over de praktische uitvoerbaarheid van het ov-systeem en dat dit moet prevaleren boven de wenselijkheid van een snelle invoerdatum.
a. Weet u zeker dat alle praktische aspecten over de uitvoerbaarheid met alle betrokkenen goed is doorgenomen en tot afstemming is gekomen?
b. Zijn er nog knelpunten te verwachten en wanneer zijn die weggenomen?
c. Tevens adviseert de ombudsman een goed bereikbare klantenservice om alle vragen van reizigers te beantwoorden. Zal de Provincie hier voor zorgen?
7. Het aantal klachten bij het ov-loket is verdubbeld (mei 2010). Met de invoering van de ov-chipkaart voor studenten zijn een boel sneue boetes uitgedeeld. Apparatuur deed het onvoldoende waardoor studenten de dupe werden.
a. Hoe zal de provincie het niet werken van apparatuur voorkomen en monitoren of alles goed werkt?
b. Zal er nu coulant omgegaan worden met klanten als buiten hun schuld een geldig ov-chipkaartje niet te regelen is?
c. Hoe zult u eventuele kinderziektes in het systeem aanpakken?
8. Voor school- en personeelsreisjes verwacht men grote problemen met in- en uitchecken. Kinderen moeten minstens 10 euro op de kaart hebben. Denkt de provincie aan invoering van groepskaarten voor school- en personeelsreisjes?
9. Het CDA heeft dinsdag 30 maart 2010 statenvragen gesteld over problemen met financiering door het rijk. Onder meer in Groningen en Drenthe werden problemen verwacht. Verwacht u door de wisseling van het kabinet en de aankomende landelijke bezuinigingen een geringere bijdrage vanuit het Rijk en wat zal de bijdrage vanuit de Provincie zijn?
10. U heeft de invoering van de chipkaart in oktober uitgesteld:
a. Wanneer gaat u het ding wel instellen?
b. Is, behalve de ouderen, iedereen er wel klaar voor en wat moet er allemaal nog aangepast worden?
c. Wanneer zijn die eventuele aanpassingen klaar?
11. Wanneer praat u de Statenleden bij over de invoering van de ov-chipkaart voor de bus?

U bent hier