steun voor actie sociale werkvoorziening

17 februari 2011

steun voor actie sociale werkvoorziening

Medewerkers van Caparis zijn vanochtend in 5 bussen vertrokken naar Den Haag om te protesteren tegen de maatregelen van het kabinet om flink te snoeien in de sociale werkvoorziening.
SP lijsttrekker Jos van der Horst steekt de actievoerders een hart onder de riem
De SP wilde deze mensen een hart onder de riem steken en kwamen dus om 9 uur naar de locatie op de industrieweg in Heerenveen om dit duidelijk te maken. Er werden dropsleutels uitgedeeld, de fantastische teksten op de protestborden werden bewonderd en alle bussen werden enthousiast uitgezwaaid.
Actievoerders met protestborden
De sociale werkvoorziening is niet de onderkant van de samenleving, zoals dit kabinet vindt, maar een onderdeel van onze samenleving

Uit het persbericht van Caparis:

De Sociale werkvoorziening verdient beter.

Nederland werkt zich uit de crisis. Ook de werknemers uit de sociale werkvoorziening dragen daarvoor fors bij. Het kabinet wil echter de werkgelegenheid in de SW enorm in krimpen, wil geen salarisverhoging betalen en wil voor nieuwe werknemers die aangewezen zijn op de sociale werkvoorziening de cao afschaffen. Het kabinet gedraagt zich als een werkgever uit het grijs verleden. Mét dictaten, zónder overleg.

Respect voor werknemers in de sociale werkvoorziening.

Mensen met een arbeidshandicap hebben een geweldige wil om te werken, maar zonder een beetje hulp redden ze het niet. Juist voor deze groep is werk de basis voor een normaal sociaal leven. Op dit moment werken er in de sociale werkvoorziening bij Caparis 2500 mensen met een arbeidshandicap en 500 mensen staan op de wachtlijst voor een werkplek. Daarnaast zijn er bij Caparis een kleine 200 ondersteuners actief. Al deze mensen verrichten belangrijk werk en dragen op die manier bij aan het draaiend houden van de economie.

Maar ook werknemers in de publieke sector zijn onmisbaar voor onze maatschappij. Zij worden door de Het kabinet respectloos behandeld. Het kabinet maakt ook nog eens plannen om te snijden in taken. En daar wordt de kwaliteit van de dienstverlening niet beter op. De gevolgen daarvan merkt iedereen: werknemer in de publieke sector én alle burgers.

Voor ons staat één ding vast: de sociale werkvoorziening en de publieke sector moet niet opnieuw de hardste klappen opvangen. De kwaliteit van onze werkgelegenheid en dienstverlening mag niet lijden onder de bezuinigingen.
Wij staan voor toegankelijke en kwalitatief hoogwaardige publieke dienstverlening. We eisen respect en kwaliteit