29 maart: grote bijeenkomst over Centrale As

24 maart 2011

29 maart: grote bijeenkomst over Centrale As

Dinsdag 29 maart a.s. is er een bijeenkomst over de Centrale As in "de Pleats" in Burgum, Schoolstraat 82. Aanvang 20.00 uur.

Doelstelling:
- Demonstreren, door een hoge opkomst laten zien dat veel mensen zich zorgen maken over de vernieling van het woudenlandschap als daar een vierstrooks 100 kilometer-weg doorheen komt.
- Informeren over nut en noodzaak, laten zien hoe het anders kan, aanwezigen goede argumenten meegeven.
- Polarisatie verminderen, het gesprek op gang brengen over een alternatief.
- Eenzijdige informatie-overdracht door provincie, gemeenten en ondernemersorganisaties corrigeren.

Programma:

- Opening en welkom.

- Nut en noodzaak: de bestaande en verwachte verkeersstromen tussen Drachten en Dokkum, door Pieter de Haan, verkeerskundige, docent en coördinator aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Hij verduidelijkt onder anderen waarom het voor een vlotte, filevrije doorstroming net zo goed kan met een tweestrooks 80 kilometer-weg.

- Een veel mooiere weg: kritisch commentaar bij de bestaande plannen en suggesties voor een betere inpassing van de Centrale As in het landschap, door Gunnar Daan, architect.

- Kan het zonder polarisatie? Een rondetafelgesprek tussen Ultsje Hosper, Pieter de Haan en Gunnar Daan onder leiding van Willem Verf. Hosper is directeur van It Fryske Gea en woordvoerder van de samenwerkende organisaties die bezwaar hebben tegen de voorliggende plannen (zij presenteerden zelfs een alternatief: "De griene as").

- Pauze

- Geluiden uit de regio: Door slimme actie van sommige ondernemersorganisaties en gemeenten, met Dongeradeel voorop, is de indruk gewekt dat "de streek" niks liever wil dan de grote autoweg die nu gepland is. Veel ondernemers en andere inwoners denken daar echter anders over. Sommige van hen komen vanavond aan het woord.

- Geluiden uit de politiek: de fractievoorzitters of woordvoerders van SP, D66 en GrienLinks in Provinciale Staten schuiven aan tafel om hun visie te geven op de economische mogelijkheden voor de regio en de kansen om in de college-onderhandelingen te komen tot bijstelling van de plannen voor de Centrale As.

- Afsluiting, met het samen zingen van De Wâldsang, onder begeleiding van Doede Veeman.