Armoedebeleid versus wachtgeld

9 maart 2011

Armoedebeleid versus wachtgeld

Op de laatste vergadering van de “oude” Staten, lag, NB als hamerstuk, de eindevaluatie van het Provinciaal armoedebeleid voor. De SP vindt dat er van stoppen met projecten die armoedebestrijding als doel hebben, geen sprake kan zijn.

Jacob W. van der Hoek verwoordde het in zijn betoog als volgt:

"Er wordt ons een ingrijpend voorstel voorgelegd, dat niet eerder in een commissie is besproken en hier als hamerstuk er snel even doorgejast moet worden. Als we terugkijken op alle warme woorden die over armoedebestrijding in de verkiezingstijd door verschillende partijen zijn geuit, dan staan we wel even versteld, zowel van deze gang van zaken, als van de inhoud van het voorstel. De Taskforce constateert dat het werk nog niet af is, en zeker nog niet, wat genoemd wordt, structureel geborgd. Daarnaast wijst de Taskforce op de problemen, die gemeenten verwachten naar aanleiding van het bezuinigingsbeleid, dat inmiddels in gang is gezet.

De SP is dan ook verbaasd en enigszins geschokt door het voorliggende voorstel. Na alle in de verkiezingstijd bewezen lippendienst aan provinciaal armoedebeleid, wordt het nu even snel van de provinciale agenda afgevoerd. Dat vinden we geen goed idee, en we gaan ervan uit dat een aantal fracties in dit huis hun verkiezingsbeloftes gestand doen en dit voorstel afwijzen.
Maar er moet wel wat gebeuren, want de termijn voor de armoedebestrijding zit er op. Daarom dienen we graag een amendement in, dat beoogt de werkingsperiode van het armoedebeleid met vier jaar te verlengen, met bijbehorend budget."

De PvdA vindt dat het aan de nieuwe Staten is en het CDA verklaarde dat het een hamer- punt moest zijn vanwege de tijd die moest worden genomen voor het afscheid van de Statenleden. Ook verklaarde het CDA dat het “goedkoop” is om de bezuinigingen in dit land te laten betalen met provinciaal geld. Dat is echte in het geel de strekking niet van het gedane voorstel van de SP. Ook Gedeputeerde Adema vond het aan de nieuwe Staten om hierover een besluit te nemen.
Retze van der Honing van GrienLinks verklaarde daarop dat het toch echt op deze laatste Statenvergadering een agendapunt was en dat het toch nog steeds gaat om de inhoud.
Het amendement werd, ondanks steun van Feriene Lofts en GrienLinks verworpen.
De Staten hebben inmiddels wel besloten de rechtpositieregeling voor de volgende Statenperiode zodanig te wijzigen, dat tijdens hun wachtgeldperiode neveninkomsten niet van hun wachtgeld worden afgetrokken

De SP zal, ook bij de komende collegeonderhandelingen, blijven inzetten op armoedebestrijding.