Statenvergadering 20 april

21 april 2011

Statenvergadering 20 april

Vandaag was de eerste Provinciale Statenvergadering in de nieuwe samenstelling en tevens de eerste papierloze Statenvergadering. De Statenleden zitten dus tegenwoordig in de Statenzaal met hun tablet op tafel, waarop hun stukken, aantekeningen, enz. staan.

Over de papierloze Provinciale Staten: http://www.fryslan.nl/sjablonen/1/infotype/news/item/view.asp?objectID=3...

’s Ochtends stond de zoutwinning onder de Waddenzee ter discussie, welke eigenlijk kwam als mosterd na de maaltijd, want het advies van Gedeputeerde Staten (GS) lag al op het ministerie en moest “alleen nog even door de Staten bekrachtigd worden”. Ondanks dat, diende de SP een motie in waarbij alsnog aan GS werd gevraagd om een negatief advies te geven, omdat de SP-fractie zich ernstig zorgen maakt. Studies hebben al aangetoond dat de Waddenzee al niet genoeg zand aanvoert om de stijging van de zeespiegel te compenseren, laat staan als er ook nog bodemdaling door zoutwinning plaatsvindt. Met een zo kostbaar en tegelijk kwetsbaar gebied als de Waddenzee mag men, volgens de SP geen risico’s nemen. De meeste partijen konden zich echter wel vinden in deze vorm van zoutwinning onder de Waddenzee, omdat “het altijd nog beter is dan zoutwinning onder land.”

Ook een subsidieverordening van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland betreffende kennisontwikkeling stond op de agenda. De SP heeft hierbij vooral ingezet op de haalbaarheid van deze subsidieregeling voor het MKB en diende ook een motie in om in de subsidieregeling op te nemen dat de resultaten van deze kennisontwikkeling voor een ieder beschikbaar moeten zijn, oftewel “open source”. De SP is van mening dat de resultaten van gesubsidieerde activiteiten van een bedrijf of kennisinstelling van iedereen en dus voor iedereen moeten zijn en niet uitmonden in een patent wat alleen winst oplevert voor de subsidieontvanger.
De motie, om de subsidiedrempel te verlagen, welke ook al door de CU en de SP in de provincie Groningen was ingediend, werd met algehele stemmen aangenomen. De motie “open source” haalde het door enige verwarring over de stemvolgorde ook nog bijna, maar werd uiteindelijk alleen door GrienLinks ondersteund.

’s Middags was er een debat over het nieuwe coalitieakkoord. De bijdrage van fractievoorzitter Jos van der Horst is te lezen op: https://josvanderhorst.sp.nl/weblog/2011/04/20/oude-wijn-in-oude-zakken/

Ook werden, na installatie van het nieuwe College en een aantal nieuwe Statenleden, de voorzitters voor de commissie Boarger & Mienskip (B&M) en Lân, Loft & Wetter (LL&W) gekozen. De SP droeg Statenlid Jacob W. van de Hoek voor als voorzitter LL&W.
Jacob was in de vorige Statenperiode al vice-voorzitter van B&M en door velen zeer gewaardeerd en gerespecteerd in deze rol. Des te groter was dus de teleurstelling dat er in diverse achterkamertjes werd besloten dat de PvdA en het CDA de voorzitters gingen leveren voor de commissies. Desondanks feliciteert de fractie Jacob met zijn benoeming en wenst hem als vice-voorzitter LL&W veel succes.