Rectificatie Harlinger Courant?

23 mei 2011

Rectificatie Harlinger Courant?

Tijdens de Statenvergadering van hedenmorgen heeft de SP-fractie bij monde van fractievoorzitter Jos van der Horst mondelinge vragen gesteld. Deze gingen over een artikel in de Harlinger Courant van 24 december 2010 over mogelijke stillegging door de provincie van de afvaloven bij Harlingen. De provincie heeft diverse malen, zowel telefonisch als schriftelijk, aangedrongen op rectificatie, echter zonder aan te tonen dat delen van de publicatie onjuist waren.

Het gaat om twee punten: een advocaat van de provincie zou verkeerd geciteerd zijn en de provincie zou geen bevoegd gezag zijn om de bouw van de afvaloven stil te leggen.

Volgens Commissaris van de Koningin Jorritsma, die de vragen beantwoordde, beschikt de provincie over een verslag van het gesprek tussen de advocaat en de journalist, waar uit zou blijken dat de advocaat verkeerd geciteerd was. Dat is echter het woord van de advocaat tegen het woord van de journalist; er bestaat geen opname van het gesprek.

In tweede termijn citeerde de heer Van der Horst uit een brief aan de redactie van de Harlinger Courant van 6 januari 2011, waarin de betreffende bestuursadviseur stelde: “Wij waren niet verantwoordelijk voor de bouwvergunning, dat was de gemeente. Wij konden dus de bouw niet stoppen.”

Echter: op 13 januari laat de provincie in een persbericht weten: “Omdat de Raad van State de milieuvergunning heeft vernietigd, heeft het college besloten het handhavingstraject te starten met als doel het stopzetten van de oprichtingsactiviteiten van de afvaloven.” In tegenstelling tot wat de ambtenaar beweert kon de provincie de bouw dus wel stoppen. De heer Van der Horst vroeg dus hoe de Commissaris in dit licht de uitspraak van de ambtenaar kon verklaren.

Hierop reageerde de Commissaris dat hij niet inhoudelijk op de zaak in wilde gaan en het alleen over de procedure wilde hebben. Dit terwijl hij op het eerste rectificatieverzoek wel inhoudelijk had gereageerd. Omdat het vragenuurtje geen derde termijn of interruptiemogelijkheid kent, kon de heer Van der Horst niet meer reageren en bleef de SP tot haar teleurstelling met onbeantwoorde vragen zitten. De fractie overweegt daarom alsnog schriftelijke vragen te gaan stellen.