iets doen of niets doen?

21 september 2011

iets doen of niets doen?

In Provinciale Staten werd vandaag het uitvoeringsakkoord van de nieuwe coalitie behandeld. Normaal gesproken worden dan de kaders vastgesteld, waarop dan vervolgens de begroting wordt gebaseerd. De concept begroting lag er echter al een week. Reden voor vele partijen om te zeggen: Dan doen wij nu niets meer met het uitvoeringsakkoord; we zeggen even wat we er van vinden en klaar. Volgens de SP-fractie lag er echter gewoon een besluit voor, namelijk om dit uitvoeringsakkoord vast te stellen en dus heeft de fractie haar huiswerk gedaan en geprobeerd om de overige partijen te overtuigen dat een aantal plannen van Gedeputeerde Staten toch echt anders moet. Dit werd bekrachtigd door amendementen en moties in te dienen.

Vele partijen, ook van de oppositie, besloten geen enkel voorstel van de SP, hoe sympathiek ook, te steunen. De gedeputeerde beweerde zelfs dat amenderen niet mocht!
De SP kreeg dus geen steun voor haar voorstellen en heeft de amendementen ingetrokken met de bedoeling, bij de begrotingsbehandeling in november nieuwe amendementen van gelijke strekking in te gaan dienen. Want armoedebestrijding, openbaar vervoer, geldverslindende wegenprojecten en jeugdzorg zijn te belangrijk om ons niet blijvend voor in te zetten of tegen te verzetten.

De bijdrage van fractievoorzitter Jos van der Horst, in eerste termijn:
Voorzitter,
De Staten behandelen vandaag het uitvoeringakkoord. Toen ik dit betoog voorbereidde bezweek onze hond bijna onder het pak papier wat er het afgelopen weekend door de bus gedrukt werd. De begroting! Hoewel deze in november pas behandeld wordt is hij nu al klaar, wat een voortvarendheid! Complimenten! Aan de andere kant moeten we ons wel afvragen of het zinvol is nu de kaders te bespreken en dan vervolgens wijzigingen vast te stellen die dan vervolgens weer in de definitieve begroting verwerkt moeten worden. Hopelijk doen we deze dan wel papierloos want anders is de kaalslag niet alleen te zien bij de subsidievragende instellingen maar ook in het Fryske Wâldenlandschap.
Koersvast met nieuw realisme staat er boven dit uitvoeringsakkoord. Op pagina 5 van dit programma blijkt al dat er van koersvastheid weinig sprake zal zijn. Want dat nieuwe realisme; geld, geld, geld; bepaald de koers. En met geld kun je alle kanten op en zonder geen enkele.
Laten we maar eens met de subsidie en aanbestedingscriteria beginnen. Ten eerste zouden we wat meer betekenis toe willen kennen aan het uitgangspunt mensen, aarde en winst. In dit stuk People, Planet en Profit genoemd.
Bij aanbesteding en subsidietoekenning kunnen voorwaarden worden gesteld op het gebied van mensen en aarde. Bijvoorbeeld dat bedrijven die voor de provincie (willen) werken, in de aanbesteding moeten laten zien laten zien wat zij doen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid voor (arbeids)gehandicapten, jongeren, allochtonen en stageplaatsen. Hier dienen wij een amendement op in.
De fractie van de SP is erg nieuwsgierig welke criteria er gaan gelden bij het omzetten van incidentele subsidies naar structurele subsidies. Voor deze overheveling is het belangrijk te weten voor welke organisaties dit geldt en wat de uitgangspunten en de criteria zijn. Bijvoorbeeld als een subsidie al 6 jaar gegeven wordt als incidenteel kan die dan niet aangemerkt worden als structureel? En op welke gewijzigde voorwaarden gebeurt dit dan? Waar moet men dan op rekenen bij een tijdelijke subsidie? Daar kun je toch als instelling geen begroting op maken?
De kaasschaaf of de beitel? Welk gereedschap wordt er gehanteerd bij de voorgenomen 5 % korting op de budgetgesubsidieerde instellingen. Dit gaat bij sommige instellingen om heel veel geld en is bepaald niet investeren in de Friese samenleving. Zonder dat er indexatie heeft plaatsgevonden bovendien is ook het Sociaal Investerings Fonds al wegbezuinigd. Daarom dienen wij hierover een motie in.
De nieuwe concessie voor het OV staat straks ook weer op de rol van de Staten. In het akkoord wordt mooi gespeeld met de taal om de zaken rooskleuriger voor te stellen dan dat ze zijn. Hoe kun je anders 3,6 miljoen investeren in de exploitatie terwijl er 1 miljoen is gekort op de Brede Doeluitkering. Vooropgesteld dat het Openbaar Vervoer, het woord zegt het al, van ons allemaal zou moeten zijn is het steeds meer een object van winstmaximalisatie geworden. De reiziger op 1? Vergeet het maar! Kostendekkendheid is niet eens meer genoeg, er moet winst gemaakt worden!
De oplossing heeft Fryslân in handen: Maak het OV weer van ons!
Het niveau van het OV op het platteland is al schrikbarend slecht hoe kan men dan spreken van op peil houden? Verbeteren komt in de ogen van de SP eerder dan op peil houden. Vanuit Oldeberkoop rijdt op zondag al geen bus meer bijvoorbeeld. Wij willen garanties van GS dat het OV verbeterd! Wat betreft het treinverkeer is het een taak van het rijk om de exploitatie van de extra treinen tussen Leeuwarden en Zwolle voor haar rekening te nemen. Zoniet, dan toch! zou de SP willen zeggen want wat doen Gedeputeerde Staten als het rijk deze kosten niet op zich neemt? Stiekem spieken in de begroting van 2012 levert op:
“In december 2012 gaat een nieuwe openbaar (bus)vervoerconcessie in voor het grootste deel van Fryslân. Wij zetten in op een zo goed mogelijk voorzieningenniveau, waarbij de succesvolle verbeteringen in de lopende concessie gehandhaafd blijven.” Wat zijn die succesvolle verbeteringen dan wel? Het kan niet de verdwenen dalkaart zijn, ook niet de bereikbaarheid en toegankelijkheid van scholen, ziekenhuizen, bejaardentehuizen en bedrijventerreinen.
De fractie van de SP mist in het uitvoeringsakkoord, tussen alle plannen voor windmolenparken, bleu-energy enz. de energiebesparing en wel de energiebesparing bij bedrijven. Een gemiste kans, kijk bijvoorbeeld maar eens naar diverse kantoorgebouwen en bedrijven op een gure november avond: een zee van licht en geen mensen die er in zwemmen. Amendement
Over de megastallen is de SP duidelijk: wij vinden dat er geen nieuwe megastallen gebouwd moeten worden. Daarvoor dienen wij een amendement in. Waarbij wij niet willen wachten op de afronding van de landelijke discussie.
Het revitaliseren van bedrijventerreinen brengt een hoop kosten met zich mee maar is nodig als het onderhoud achterwege blijft. Dus meer de nadruk op onderhoud. Ook hier dienen we een amendement in.
Er is nog steeds armoede in Fryslân. De SP vindt het triest te moeten constateren dat een op de tien gezinnen in Fryslân moet rondkomen van een karig inkomen. Het gaat in onze provincie om 28.000 gezinnen waarvan er nog eens 8.000 gezinnen zijn, die langer dan 4 jaar rond moeten komen van een laag inkomen. Van alle kanten wordt de provincie gevraagd het armoedebeleid van de afgelopen jaren voort te zetten omdat het nodig is en het zal in de toekomst met de gure rechtse wind uit den Haag van levensbelang blijken te zijn. Dan kan Gedeputeerde Staten wel roepen:”Dat is geen kerntaak!”Maar dat is het aanleggen van een glasvezelnetwerk, wat ook één van de plannen is, ook niet! Bovendien is de kerntakendiscussie niet eens afgerond. De meevaller van 37 miljoen kan mooi dienen als buffer om het provinciaal sociaal beleid weer nieuw leven in te blazen! Ook hier dienen we een amendement op in.
De fractie van de SP maakt zich grote zorgen over de toekomst van de jeugdzorg. De autonome bijdrage van 4 miljoen blijft nog gehandhaafd tot vermoedelijk 2016. Met dat geld zou de provincie niet het cement en de stenen van de gebouwen moeten stimuleren. Hiermee moet uitvoering gegeven worden aan artikel 3 van de rechten van het kind! Kortom, voorrang voor het belang van het kind!
Bij de vrijwillige overdracht van de jeugdzorg naar de gemeenten moet de provincie scherpe keuzes maken en met een kritische blik de gelden van de jeugdzorg inzetten voor kinderen die hulp behoeven.
Dan komen we op ons favoriete onderwerp: de prestigeprojecten.
Laten we eens beginnen met de brug Skarster Rien in de A6, die vervangen moet worden door een aquaduct. Voor welk probleem is dit nu weer de oplossing? Dan lijkt ons de Ketelbrug een stuk problematischer. Laten we alsjeblieft niet ook nog eens rijksgeld over de balk smijten of in dit geval; in het water. (amendement)
De traverse Lemmer met aquaduct is volgens de fractie van de SP weer zo’n groot en duur project, waarbij niet is gekeken naar andere en vooral goedkopere oplossingen. Heeft de provincie het “groene golf team” al eens ingeschakeld? Zij adviseren in een betere doorstroming van wegen. In Lemmer is daar volgens ons nog veel te winnen en als provincie goed te monitoren. Hoe goed of slecht de provinciale brug in Lemmer wordt bediend? Ook daar valt veel te winnen. Een deel van wat er dan bespaard wordt kan dan worden besteed aan fietstunnels ipv de geplande grote fietsbruggen. (motie)
Over de spoorlijn Heerenveen-Groningen kunnen we heel kort zijn: Als de provincie stelt dat er onderzocht moet worden of busverbindingen parallel aan spoorverbindingen noodzakelijk zijn, willen wij dit omdraaien: Wij willen wel eens kijken of spoorverbindingen parallel aan busverbindingen noodzakelijk zijn. (amendement)
Tot slot nog dit: Op pagina 22 van dit akkoord stelt het college dat het Fryslân ontbreekt aan groots organiserend vermogen. Deze uitspraak is niet alleen een diskwalificatie van de provincie maar ook van ondernemers en ontwikkelaars . Het college zoekt de oplossing in een ontwikkelbedrijf.
Waarom nog een nieuw bureaucratisch gedrocht bovenop al die andere organisaties. Fryslân heeft geen behoefte aan een nieuwe organisatie die nieuwe financieringsbronnen aanboort. Friesland heeft behoefte aan echte product innovaties, daar komen investeerders namelijk vanzelf op af als ze een beetje ondernemer zijn. Je kunt niet aan nieuwe financieringen komen zonder nieuwe echte innovaties.
We hebben kennisinstituten zoals van Hall, NHL, Wetsus en de ROC’s, die de ondernemers helpen met nieuwe kennistoepassingen en innovaties. Partijen zoals TCNN en Syntens brengen die weer bij elkaar (kennis en ondernemers). En dan hebben we nog een hoop ambtenaren die nog iets doen in ALP en dat soort “projecten” Of moeten er soms wat overbodige SNN bestuurders een nieuw plekje krijgen?
Dit is een verhaal dat eigenlijk al weer veel te lang is geworden maar het college heeft het er zelf naar gemaakt. Het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden en volgens de fractie van de SP vindt het college het stapelen van stenen belangrijker dan de inwoners van deze provincie. Deze investering betaalt zich in de toekomst slecht uit daar ben ik van overtuigd. Nu u nog!