“Als je 180 rijdt, ben je je rijbewijs kwijt”

26 oktober 2011

“Als je 180 rijdt, ben je je rijbewijs kwijt”

Deze uitspraak had niets te maken snelheidsovertredingen, maar alles met de overtredingen van het aantal storingsuren van de afvaloven in Harlingen. Gedeputeerde Poepjes stelde in haar reactie op vragen van Groen Links dat de provincie inderdaad fouten heeft gemaakt in de interpretatie van wat geoorloofd was en wat niet, en dat de provincie een goede informatievoorziening had nagelaten. Gedeputeerde Staten is zich nu aan het beraden op maatregelen, maar, zo legde zij uit, bij een overtreding van 3 kilometer per uur waar je 120 mag rijden hoef je ook niet je rijbewijs in te leveren. Gedeputeerde Staten denkt meer aan een geldboete en niet aan het stilleggen van de afvaloven.
Het maximaal geoorloofde aantal storingsuren is 60 en er zijn inmiddels 180 storingsuren geweest. Dit is dus geen kleine overtreding. Jos van der Horst, fractievoorzitter van de SP Statenfractie legde het de Gedeputeerde nog maar eens uit: “Als je ergens 60 kilometer per uur mag rijden en je rijdt 180, dan wordt je rijbewijs ingenomen!”