Provinciaal Verkeers- en Vervoerplan

26 oktober 2011

Provinciaal Verkeers- en Vervoerplan

Vanmorgen stond in Provinciale Staten onder anderen het Provinciaal Verkeers- en Vervoerplan (PVVP) op de agenda. Het PVVP stamt uit 2006 en vandaag werden er wijzigingsvoorstellen (met de financiële consequenties) gedaan. Bij monde van Jacob van der Hoek richtte de SP-fractie haar pijlen met name op het Openbaar Vervoer, omdat daar zowel voor de reiziger als voor de provincie nog veel te winnen valt. Daarbij werd een tweetal moties ingediend.

De eerste motie vroeg om een onderzoek om de provincie 100% winstverantwoordelijk te maken, waarmee het winststreven van de vervoerders kan worden beperkt en verliezen niet automatisch leiden tot minder vervoersuren. Deze motie werd slechts gesteund door GrienLinks en de PVV. De tweede motie vroeg om andere manieren van aanbesteden, waarbij ook de mogelijkheid om een eigen provinciaal busbedrijf op te richten zou moeten worden onderzocht; dit is iets waar de Friese SP al jaren voor pleit. Dit idee werd gesteund door GrienLinks, PVV en CU; ook deze motie haalde het dus niet.

Van der Hoek sprak in tweede termijn zijn teleurstelling nog uit over het weigeren te onderzoeken van concrete en haalbare voorstellen, maar het college was niet te vermurwen. “Ik heb te maken met een bestaande marktsituatie waar ik niet iets aan kan veranderen,” aldus gedeputeerde Johannes Kramer. Het was nee en bleef nee. Maar gezien het belang ervan blijft de SP de hervorming van het Openbaar Vervoer aan de kaak stellen wanneer zich de mogelijkheid maar voordoet.