23 november binnenstad Leeuwarden en provinciehuis actiedag 1 voor allen

2 november 2011

23 november binnenstad Leeuwarden en provinciehuis actiedag 1 voor allen

Op 23 november a.s. vertrekt een grote groep Statenleden naar Brussel voor een werkbezoek.
Waarom? vraagt de SP-fractie zich af. Hebben Statenleden ooit met Brussel te maken? Zijn er niet al dure lobbyisten aan het werk voor de noordelijke provincies om subsidies binnen te halen? Waar hebben we het SNN dan voor? Kortom, in de ogen van de SP is dit een snoepreisje op kosten van de belastingbetaler.
De SP-fractie zal dus zeker niet meegaan met dit reisje. In plaats daarvan vinden we het een goede gelegenheid om eens nader in te gaan op de gevolgen van de bezuinigingen voor maatschappelijke organisaties. We doen dat, samen met de organisaties, in en om het provinciehuis aan de Tweebaksmarkt.

De provinciale bezuinigingen op de budgetsubsidies van 5% blijken in de praktijk een stuk hoger uit te vallen. Ook zijn de subsidies niet geïndexeerd de afgelopen jaren, terwijl overal de loonkosten wel gestegen zijn. De speciale budgetten voor Zorg, Armoede en het Sociaal Investeringsfonds zijn al verdwenen.
Dit alles terwijl dezelfde instellingen, ook landelijk en gemeentelijk al zijn of worden aangepakt.
Wij zijn het niet eens met deze gang van zaken. Wij willen de uitverkoop van de beschaving stoppen. Daarom kunnen organisaties die door de provinciale bezuinigingen worden getroffen, op woensdagmiddag 23 november vertellen wat het concreet voor hen betekent.
Dus geen cijfertjes en ingewikkelde rekenmodellen, maar praktijkvoorbeelden.
’s Ochtends om 11.30 zal vanaf de Tweebaksmarkt de “keten van solidariteit” door de binnenstad trekken.
Onder het motto "1 voor allen" zullen gehandicapten, verenigingen, wsw’ers, leden van maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen, SP-leden en allen die solidair willen zijn, duidelijk maken dat het menselijker en socialer moet.

Wij nodigen u van harte uit om, zowel ’s ochtends als ’s middags aanwezig te zijn