schriftelijke vragen aan de PvdA

1 februari 2012

schriftelijke vragen aan de PvdA

Hoeveel boter heeft de PvdA fractie op het hoofd als het gaat om de bezuiniging van € 5000,- om het VARA jeugddebat in het provinciehuis plaats te laten vinden? De fractie van de SP heeft in november 2010 een motie ingediend om deze bezuiniging ongedaan te maken. De PvdA fractie stemde toen tegen en torpedeerde toen mede het jeugddebat in het provinciehuis. Dat er nu zielige vragen gesteld worden aan GS, getuigd van een symboolpolitiek die niet past bij een volwassen politieke partij.

Jos van der Horst
Fractievoorzitter SP Fryslan

Schriftelijke vragen aan de Statenfractie PvdA:

Tot onze verbazing zagen wij uw schriftelijke vragen over het feit dat de jaarlijkse voorronde van het VARA Lagerhuisdebat voor scholieren op 6 februari 2012 niet wordt gehouden in de Statenzaal van het Provinciehuis.
Ook wij vinden het niet doorgaan van jeugd-debatactiviteiten in het Provinciehuis een gemiste kans en een ongewenste situatie.
Daarom diende de SP in november 2010 bij de begrotingsbehandeling een motie in, mede-ondertekend door de FNP, om de bezuiniging op het VARA Lagerhuis debat te schrappen.
De PvdA fractie stemde tegen deze motie.

1. Bent u met ons van mening dat dergelijke activiteiten een kans zijn om de provincie te profileren en jongeren kennis te laten maken met de (provinciale) politiek?
2. Zo ja bent u met ons van mening dat juist daarom de provincie een goede gastheer is voor dergelijke activiteiten met een educatieve functie
3. Welke reden heeft uw fractie gehad om deze motie destijds niet te steunen
4. Bent u bereid om een volgende motie met de zelfde strekking als die van november 2010 te steunen, zodat jeugddebatten weer zullen worden gefaciliteerd door de provincie?