meer vragen over toegankelijkheid provinciehuis

5 maart 2012

meer vragen over toegankelijkheid provinciehuis

Omdat de Statenfractie van de SP niet tevreden was met de antwoorden van het College over de toegankelijkheid van het provinciehuis voor mensen met een fysieke beperking heeft fractievoorzitter Jos van der Horst hierover vervolgvragen gesteld: “Wij hebben moeten constateren dat het college niet vindt dat iedereen, ongeacht zijn of haar beperking toegang moet hebben tot het provinciehuis. Dit geldt voor bezoekers, maar ook voor medewerkers. Waarom is en wordt dit niet getoetst door een onafhankelijke expert en met als toetsing de normen voor een Internationaal Toegankelijkheids Symbool (ITS)? Iemand in een rolstoel moet toch niet met behulp van iemand anders door het gebouw te hoeven gaan? Partoer is toch geen expert op het gebied van toegankelijkheid voor gebouwen?.Daarom voelen wij het college nogmaals aan de tand over dit onderwerp.”

Schriftelijke vragen:
Naar aanleiding van uw antwoorden op onze schriftelijke vragen betreffende de toegankelijkheid van het provinciehuis voor mensen met een lichamelijke beperking: U geeft aan dat in het voortraject Stichting Partoer alle tekeningen en plannen heeft getoetst en akkoord bevonden en dat u Partoer gaat uitnodigen om de situatie ter plekke te bekijken.
1. Waarom is er gekozen voor Stichting Partoer en niet voor een onafhankelijke ITS-keuring en het aanvragen van het ITS-symbool? (1)
2. Volgens wat voor normen heeft Partoer de tekeningen en plannen getoetst?
3. Is er volgens de normen die Partoer heeft gehanteerd ook naar de maximale open/sluitkracht voor binnendeuren gekeken?
4. U spreekt in uw antwoorden voornamelijk over de toegankelijkheid voor bezoekers. Heeft u ook gekeken naar de “doorgankelijkheid” voor werknemers?
5. Bent u bekend met het feit dat iemand in een elektrische rolstoel regelmatig buiten moet wachten op het openen van de tweede helft van de voordeur, omdat de toegang bij 1 open deur niet breed genoeg is?
6. U geeft in uw beantwoording zinnen als: “In zijn algemeenheid voldoet…” en “In algemene zin….” Bent u het met ons eens dat juist iemand met een fysieke beperking niet in een algemeen plaatje past en bent u het met ons eens dat het provinciehuis niet “over het algemeen” toegankelijk en doorgankelijke moet zijn, maar voor iedereen?
(1) ITS is het internationaal toegankelijkheidssymbool Een ITS-Eindkeuring kijkt naar Bereikbaarheid, Betreedbaarheid en Bruikbaarheid.
www.toegankelijkheidssymbool.nl