SP initiatiefvoorstel openbaar vervoer

22 maart 2012

SP initiatiefvoorstel openbaar vervoer

Na de behandeling in de commissie op 7 maart jl. waren naar aanleiding van de opmerkingen van de andere partijen enkele wijzigingen in het initiatiefvoorstel Openbaar Vervoer van Fenna Feenstra aangebracht. Op woensdag 21 maart jl. was de behandeling in Provinciale Staten.

Evenals tijdens de commissie oogstte Fenna veel lof voor het initiatiefvoorstel. Dit was per slot van rekening pas haar tweede Statenvergadering. Om dan al met zo’n initiatief te komen en dat zo goed te verdedigen werd unaniem geprezen. Uiteraard werd er ook kritiek geuit. Een veelgehoorde kritiek was bijvoorbeeld dat de nota eigenlijk te laat was ingediend, omdat de aanbesteding al in volle gang was. Dit was wel terecht. Fenna vindt echter wel dat het als handvat kan dienen voor toekomstige aanbestedingen.

De gedeputeerde deed haar daarom een suggestie: houd de nota aan, zodat die in de toekomst weer gebruikt kan worden als het OV aan de orde komt. Dit leek Fenna niet eens zo’n gekke suggestie. Na overleg met de fractie werd dan ook besloten het stuk niet in stemming te brengen, maar aan te houden tot een volgende goede gelegenheid zich voordoet om de nota weer aan de orde te stellen. De eerstvolgende gelegenheid dient zich al snel aan: komende maand (april) is er een commissievergadering over de invulling van de zgn. “dunne lijnen.” Dan zal de nota zeker weer op tafel komen.