Oppositie: kadernota niet acceptabel

21 juni 2012

Oppositie: kadernota niet acceptabel

Woensdag is tijdens de commissievergadering de kadernota 2013 behandeld. Een kadernota met veel onzekerheden, onduidelijkheden en onvolledige informatie. Zelfs coalitiepartij CDA vond dat er een onderdeel uit moest: het schrappen van de spoorlijn Heerenveen-Groningen. Zij wilden hier goed over kunnen discussiëren. Ook de oppositiepartijen vonden dat er over bepaalde onderwerpen eerst moest worden gedebatteerd en vonden het stuk onbehandelbaar voor de Statenvergadering van volgende week. Er kwam echter geen enkele handreiking in die richting en daarom besloten de gezamenlijke oppositiepartijen niet mee te doen aan de behandeling van de kadernota.

Fractievoorzitter Jos van der Horst: “Met ‘u krijgt nog wel aanvullende informatie’ en ‘daar praten we later dan nog wel over’ voelen wij ons niet serieus genomen. Wij willen een open en eerlijk debat op basis van goede informatie en onderbouwing van de plannen. De maat is nu voor ons vol. Wij willen en kunnen niet middels moties en amendementen proberen om er nog iets van te maken. Het gaat om de kaderstelling voor 2013. Dat kun je niet doen met gerommel in de marge. Zo kunnen wij geen debat voeren en daarom gaan we dat dan ook niet doen. Gedeputeerde Hans Konst sprak ons aan op ons mandaat van de kiezer. Juist vanwege dat mandaat willen wij serieus genomen worden.”