sociaal beleid over de heg

6 juni 2012

sociaal beleid over de heg

Gedeputeerde Staten van Fryslân komen met een plan dat “transitie sociaal beleid” heet. Met andere woorden: we schaffen het sociaal beleid van de provincie af en gooien het wel ergens over de heg.
De SP fractie vindt dat dit plan veel te vroeg komt. De takendiscussie is nog steeds niet rond en deze zul je eerst moeten voeren voor je een beleidsveld afschaft.

Daarnaast ligt er een stuk wat vol staat met aannames en vaagheden. Volgens woordvoerder Jacob W. van der Hoek “een stuk voor gelovigen”. Ook wordt er gesproken over samenwerking tussen partijen, zonder dat onderzocht is wat hier de meerwaarde van kan, of zal zijn.
De maatschappelijke organisaties, zoals het COC, FSU, enz. krijgen over een jaar geen subsidie meer.
Moeten zij bij alle Friese gemeenten aankloppen om wat geld bij elkaar te schrapen om hun goede werk voort te kunnen zetten? Of kijken we goed naar de Friese situatie en wat daar bij past.
Bovendien zitten vele gemeenten al erg krap bij kas en zullen zij zeker niet enthousiast zijn om nog meer taken en bijbehorende financiering over te nemen van de provincie.
Jacob W. van der Hoek tijdens de behandeling in de commissie: “Wij vinden dat dit plan niet op tafel kan liggen, omdat de takendiscussie niet is gevoerd. De provincie is er niet om uitsluitend wettelijke taken uit te voeren, maar om goed voor Friesland en haar inwoners te zorgen. Met dit stuk kiezen we er voor om geen maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.
Het is een stuk voor gelovigen: Er ontbreekt totaal de onderbouwing van alle punten die worden genoemd.
Bovendien spreekt GS zichzelf tegen. We stoppen met sociaal beleid, maar we doen nog wel aan sociaal beleid, maar dan anders”.
Jacob sloot zich aan bij de PvdA, wiens voorstel het was om het stuk terug te nemen en pas na de zomer, en misschien na de takendiscussie, opnieuw te behandelen. Ook andere partijen vonden het stuk niet beslisrijp en dus kan de SP zich na de vakantie opnieuw sterk maken voor een goed sociaal beleid in Fryslân.