SP Fryslân gaat voor natuur

28 juni 2012

SP Fryslân gaat voor natuur

Tijdens de Statenvergadering van 12 juni 2012 komt de Nota Natuur en Landelijk Gebied aan de orde. Statenlid Fenna Feenstra voert namens de SP fractie het woord. In haar bijdrage legt zij de nadruk op het kiezen voor de natuur en de SP wil daar ook de nodige financiële middelen voor vrij te maken. Vanwege bezuinigingen door het rijk ziet het college van Gedeputeerde Staten (GS) zich namelijk genoodzaakt haar ambities bij te stellen.
Weliswaar trekken GS meer geld uit dan nodig zou zijn om aan de minimale Europese normen te voldoen, maar naar de zin van de SP lang niet genoeg.

Het college van GS heeft een drietal scenario’s voorgelegd, waarvan het eerste het soberst is en het derde het meest uitgebreid. Het college kiest voor het tweede scenario, de SP voor het derde. Tijdens de debatten blijken meer partijen te voelen voor dit derde scenario, alleen is de meerderheid niet bereid daar dan ook het geld voor uit te trekken. Een motie van de SP die dit laatste wel beoogt haalt het dan ook niet. Als compromis komt er uit dat gekozen wordt voor het tweede scenario, maar als er in de toekomst meer geld beschikbaar zou komen, dan kunnen de doelen van scenario drie weer van stal worden gehaald.

Naast de weidevogelproblematiek besteedt Fenna veel aandacht aan de ganzenproblematiek. In het kader van dit laatste introduceert zij tijdens haar betoog de term “plofgras” voor grote eenzijdige weilanden met snelgroeiend eiwitrijk gras, zoals Engels Raaigras; dat is namelijk mede een oorzaak voor de toenemende ganzenpopulaties.

Er is nog een ander punt voor de SP van belang. Met deze nota Natuur zou namelijk ook een deel van het landbouwbeleid worden vastgesteld. Dat vindt de SP niet kunnen. Samen met GrienLinks, D66, VVD en PVV dient Fenna dan ook een amendement in om het landbouwbeleid uit deze natuurnota te halen en later apart te bespreken. Dit amendement haalt wel een meerderheid; alleen het CDA stemt hier tegen. Zo wordt er toch nog een resultaat behaald, al had Fenna graag gewild dat zij er wat meer voor de natuur uit had kunnen slepen.