SP: goed voor ondernemers!

16 juni 2012

SP: goed voor ondernemers!

Had de VVD vroeger het monopolie als het ging om de gunst van de ondernemers, nu is dat niet meer zo zeker. Andere partijen dan de VVD komen nu met goede ideeën en wijden daar zelfs enkele regels aan in hun verkiezingsprogramma’s. Het is verkiezingstijd dus de territoria dienen in een vroeg stadium afgebakend te worden zo lijkt het. Hans Biesheuvel doet namens MKB Nederland een duit in het zakje door in de Leeuwarder Courant van zaterdag 9 juni het programma van de SP aangaande de ondernemers in Nederland te diskwalificeren als “slecht voor hardwerkende ondernemers”. Het geheugen en de leesvaardigheid van Biesheuvel laat hier toch ernstig te wensen over. Bovendien doet zich hier weer een tragisch geval van “framing” voor. Als je bovenstaande bewering maar vaak en hard genoeg roept, zal er een beeld blijven bestaan dat dit ook daadwerkelijk zo is. De werkelijkheid speelt zich op een heel ander veld af.
De Tweede Kamerfractie van de SP heeft de afgelopen tijd veel voorstellen gedaan om de positie van ondernemers te versterken.

Voorbeelden zijn de huurbescherming voor ondernemers en de MKB-toets, waarbij bij nieuwe wetten continue gekeken wordt naar de gevolgen voor het midden- en kleinbedrijf. Ook is de SP voor de handhaving van het hoge BTW tarief omdat verhoging van dit tarief, zoals voorgesteld in het Kunduz akkoord, de koopkracht aantast en dus ook direct de hardwerkende ondernemer treft. Verder staat er het volgende in het SP programma:
Er wordt vanaf 2013 een investeringsprogramma gestart, er komt een nationale investeringsbank. Verder krijgen kleine ondernemers een eerlijker kans bij overheidsopdrachten en wordt de winstbelasting voor het kleinbedrijf laaggehouden. Grote bedrijven moeten een extra bijdrage leveren.
De hoge kosten van twee jaar loondoorbetaling voor zieke werknemers wordt vervangen door een collectieve verzekering en er moet een betere rechtsbescherming voor ondernemers tegen oneerlijke handelspraktijken komen.
Daarbovenop heeft de Friese Statenfractie recentelijk een nota economie gepresenteerd, met daarin bijna uitsluitend aandacht voor het MKB. Daarin kan iedereen lezen dat de SP wel degelijk een beeld heeft van de grootte van bedrijven en dat het MKB niet alleen bedrijven telt met 5 werknemers of minder. De angst van de heer Biesheuvel en ook anderen schuilt er blijkbaar in dat er aan de kant van het grote graaien wat minder te halen valt.
Inderdaad, de SP vraagt meer van ondernemingen die het kunnen missen, de bedrijven met de grote winsten en de lage belastingtarieven. Ook hier gaat de SP voor het solidariteitsbeginsel.
Toen de SP en MKB Nederland elkaar op 19 maart van dit jaar in Utrecht troffen was de conclusie dat SP en MKB elkaar slechts op één onderwerp niet konden vinden en dat was de nullijn. Zoals zo vaak in verkiezingstijd is het hemd nader dan de rok en gaat het partijbelang tellen maar dan moeten er geen hele leugens en halve waarheden de wereld in geslingerd worden. Waar het om gaat is dat Nederland weer vertrouwen krijgt in de economie. Een sterk MKB kan daar een prominente rol in spelen.

Jos van der Horst
Fractievoorzitter SP Fryslân