Grondwettelijke bescherming voor het Fries!

2 juli 2012

Grondwettelijke bescherming voor het Fries!

De site Liwadders.nl pakt dit weekend uit met de kop :” SP wil niks weten van grondwettelijke bescherming Fries en Papiaments”. De kop is geplaatst boven een bericht dat is overgenomen van www.itnijs.nl, de site van de Ried van de fryske beweging.Deze uitspraak is flagrant onjuist en geeft maar weer aan hoe sommige media omgaan met hoor en wederhoor.
Men heeft waarschijnlijk met een half oor naar de live registratie van het SP congres geluisterd . Op het artikel in het verkiezingsprogramma waarin de bescherming van het Fries en het Papiaments aan de orde kwam werd inderdaad een amendement ingediend. Dit amendement werd onder andere door de afdeling Smallingerland gesteund en ging erover om ook het Neder Saksisch diezelfde grondwettelijke bescherming te geven. Dit amendement haalde het jammer genoeg voor alle Stellingwervers niet. Het oorspronkelijke punt blijft dus onveranderd in het programma staan en dat programma is door de afgevaardigden van de SP met een overgrote meerderheid aangenomen!
Het punt over de grondwettelijke bescherming van het Fries is door inspanning van de Friese Statenfractie van de SP in het verkiezingsprogramma gekomen.
Jos van der Horst, fractievoorzitter SP Fryslân.