MVO en coöperaties: dubbele winst

19 september 2012

MVO en coöperaties: dubbele winst

Bij de behandeling van de economienota, vandaag in Provinciale Staten, heeft de SP-fractie er voor gepleit meer aandacht te schenken aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en coöperatief ondernemen.
De fractie denkt dat hier goede mogelijkheiden liggen voor het MKB en voor ZZP'ers. Er werd daarom door middel van een motie een voorstel gedaan om eens te kijken naar de mogelijkheid van een kenniscentrum voor MVO en coöperatief ondernemen. (Deze motie werd aangenomen, door Provinciale Staten met 23 stemmen voor en 16 tegen)
Ook droeg woordvoerder Jos van der Horst nog bouwstenen voor een duurzame economie aan, zoals ook verwoord in de SP-economienota: "Economie, it kin oars". Het betoog van Jos van der Horst:

De fractie van de SP heeft weinig goede woorden over voor de weinig verheffende manier waarop er gediscussieerd werd in de commissievergadering over deze beleidsvisie. Over en weer werden er verwijten uitgewisseld en dat is zeker op dit onderwerp niet nodig. Immers alle zeilen dienen bijgezet te worden om dit land, deze provincie in het bijzonder, economisch op de kaart te krijgen. De thema’s in deze nota zijn wat betreft de fractie de SP net even wat te algemeen. Bovendien voeren we het merendeel van de inhoud van de nota al uit, dus is de volgorde der dingen in onze ogen niet juist. Namelijk eerst een visie ontwikkelen om vervolgens de uitvoering ter hand te nemen. U doet dat andersom.
Om daadwerkelijk iets te veranderen zul je, ook als provinciale overheid, bereid moeten zijn je denken te veranderen. Als je het namelijk hebt over een duurzame economische ontwikkeling van Fryslan, en dat hebt u in deze nota verstaan wij daar heel iets anders onder dan u bedoeld. Duurzaam is niet alleen een energie/milieu aspect maar is veel breder. Een goede definitie is: Duurzame economische ontwikkeling is een ideaalevenwicht tussen sociale, ecologische en economische belangen. Met andere woorden betekent het, dat je niet alleen moet denken aan de waarde van geld, cijfers, opbrengsten en winst maar hoe je waarde kunt toevoegen aan mensen en aan hun omgeving. Deze toegevoegde waarde is een veel grotere winst!

Over die duurzame ontwikkeling heeft de SP een aantal bouwstenen aangereikt in onze visie op economie. Daarin leggen wij de nadruk op: Het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Sociale innovatie vraagt anders denken en natuurlijk ook anders doen, maar bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn:

• Innovatiever, omdat iedereen meedenkt;
• Verzekerd van personeel, omdat werknemers het bedrijf trouw blijven;
• Verzekerd van personeel, omdat zij gemakkelijker nieuwe werknemers vinden;
• Verzekerd van meer tevreden klanten, doordat het personeel erg betrokken is;
• Zuiniger, omdat medewerkers eerder bereid zijn om mee te werken aan besparing op energie en meedenken over hoe het beter kan;
• Flexibel, omdat medewerkers in staat zijn tot het creëren van een goede balans tussen werk en privé;
• Sociaal, omdat zij mensen met meer afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven. Zij krijgen hier zeer gemotiveerde medewerkers voor terug;
• Duurzaam, omdat zij zoeken naar betere grondstoffen en minder afval produceren

We kunnen als provincie uitstekend een kennis- en informatiecentrum inrichten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Goede voorbeelden zijn er in Brabant onder andere, waar dit kenniscentrum de naam BESO draagt. Deze informatie is u toegespeeld en anders kijkt u maar eens op hun website: BESO-Brabant.nl Tevens zou je dan het DOE-fonds kunnen vervangen door een investeringsregeling MVO op het gebied van medewerkers, milieu en maatschappij.
Het is uiterst verleidelijk om deze hele nota te amenderen en te vervangen door onze eigen economienota, maar dat doen we niet; we laten het bij een motie die gaat over Maatschappelijk Verantwoord en Coöperatief Ondernemen.
De SP benadrukt dat er meer naar de aanbodzijde gekeken moet worden als we het hebben over werkgelegenheid. Er is een stevige onbalans in vraag en aanbod. Werkgevers zouden veel meer dan nu gebeurt gestimuleerd moeten worden om arbeidsgehandicapten en laaggeschoolde medewerkers in dienst te nemen Daarbij zou de fractie van de SP erg willen benadrukken dat het niet allemaal kommer en kwel is in deze nota. Het initiatief Leer Werkplein van de gemeente het Bildt vinden wij een zeer goed initiatief dat meer onder de aandacht gebracht moet worden bij alle andere gemeenten in Fryslan en navolging verdient.
Tot slot. Het MKB is de motor van de Friese economie. In deze tijden waarbij de uitdagingen net iets meer risico’s met zich meebrengen dan in tijden van voorspoed, hebben deze bedrijven het erg moeilijk. Er zijn nog nooit zoveel faillissementen uitgesproken als de afgelopen periode in deze groep ondernemers. Het had in deze nota niet misstaan als daar meer aandacht voor was geweest.
Ik vat mij betoog samen met het volgende citaat van Albert Einstein: "Je kunt een probleem niet oplossen met dezelfde denkwijze die dat probleem heeft veroorzaakt".

2010-04-11SP-nota_duurzame_economie_definitief.