De provincie in: ruimtelijke ordening in Fryslân

25 oktober 2012

De provincie in: ruimtelijke ordening in Fryslân

SP Eerste Kamerlid Eric Smaling werkt momenteel aan een project over ruimtelijke ordening en in dat kader bezocht hij deze week de provincie Fryslân.
Samen met de Statenfractie besprak hij een aantal actuele onderwerpen zoals grondaankopen, wegenprojecten en de relatie landbouw, natuur en nationale landschappen.
Daarnaast werden een drietal bezoeken afgelegd.

De dag werd begonnen in Lemmer, waar werd begonnen met een rondrit langs diverse locaties.

Daarna volgde een interessant gesprek met wethouders Wesselius en van der Pal van de gemeente Lemsterland.
Zij vertelden over de ruimtelijke ordening in Lemmer en verschillende ontwikkelingen uit heden en verleden.
Vervolgens werd een bezoek gebracht aan “Nooitgedagt” in IJlst. Het oude fabriekspand van Nooitgedagt is door stichting DBF ontwikkeld tot een bedrijfsruimte met daarin verschillende bedrijven en een klein museum
De huidige eigenaar sprak over de mogelijkheden die dit project hem hebben geboden en Dhr. Martin Cnossen van stichting DBF vertelde uitgebreid over de filosofie en werkwijze van de afgelopen 20 jaar. De Statenfractie heeft zich de afgelopen tijd ook veel bezig gehouden met het behoud van bedrijvigheid in kleine kernen en kreeg weer veel input op dit onderwerp.
De reis werd vervolgd naar Harlingen, waar ook SP raadslid Pieter Kraaima aanschoof, voor een bezoek aan de afdeling ruimtelijke zaken van de gemeente Harlingen. Een havenstad als Harlingen heeft weer een geheel andere dynamiek als het gaat om ruimtelijke ordening en zo werd het een zeer afwisselde dag met vele invalshoeken.
Eric Smaling zal ook de overige provincies nog gaan bezoeken en de verwachting is dat de publicatie over dit onderwerp begin 2013 zal verschijnen.