Gemiste kans natuurbeleid

15 november 2012

Gemiste kans natuurbeleid

Op donderdag 15 november 2012 is een natuurakkoord ondertekend waarmee de wet Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) ten einde komt en het akkoord dat de provincies met Bleker hebben gesloten in werking treedt. De provincie Fryslân heeft indertijd weliswaar ingestemd met de uitvoering van het akkoord met Bleker, maar niet met het akkoord op zich.

Vanwege de beëindiging van het ILG wilde de SP Statenfractie bij monde van Statenlid Fenna Feenstra een spoeddebat houden over de vraag of Fryslân de ILG wel zou moeten willen beëindigen. Weliswaar wordt het natuurbeleid door het akkoord met Bleker gedelegeerd naar de provincies (daar is de SP wel voorstander van), maar er wordt slechts de helft van het budget meegegeven. Daarbij komt dat het nieuwe regeerakkoord tussen VVD en PvdA onduidelijk is op dit punt; wellicht zou hier nog ruimte zijn om te onderhandelen.

Wat verder speelt zijn de internationale verplichtingen. De Ecologische Hoofdstructuur (EHS) moet afgerond worden. We mogen er weliswaar wat langer over doen dan oorspronkelijk was vastgesteld, maar er moet toch wel geld voor zijn. Moeten de provincies zelf voor de financiering daarvan opdraaien? Of moet bij de uitvoering van het natuurakkoord simpelweg voorbij worden gegaan aan de internationale verplichtingen?

Vanwege het bovenstaande wilde de SP dus een spoeddebat. Behalve van GrienLinks kreeg Fenna Feenstra hier de handen echter niet voor op elkaar. De SP en GrienLinks zagen voldoende aanleiding om opnieuw te onderhandelen over het natuurgeld en niet blind verder te gaan met uitvoeren. De overige fracties berusten dus in het feit dat er gewoon uitgevoerd gaat worden wat Den Haag wil, met te weinig geld en voorbijgaand aan internationale afspraken. De SP meent dat de Fryske Steaten hier een kans hebben laten liggen.