wat kun je doen met 24 miljoen?

28 november 2012

wat kun je doen met 24 miljoen?

Vandaag werd behandeld in de Staten: alternatief investeringsprogramma spoorlijn Heerenveen-Drachten-Groningen. Wat doen we met het geld wat “overblijft” nu de aanleg van de spoorlijn is geschrapt.
De SP is altijd tegen deze spoorlijn geweest en is dan ook blij dat deze niet wordt aangelegd. Het geld wat nu gebruikt kan worden voor andere zaken, wil het college vooral inzetten op versterken van de Fryske economie.
Daarbij worden echter vooral weer de economische kernzone’s genoemd en de gemeente Smallingerland heeft haar verlanglijstje al ingediend.
Wat de SP betreft gaat het geld echter voor de samenleving worden ingezet; daar waar het nodig is, het hardst nodig is.

Terwijl de overige fractie kibbelden over de OV verlanglijstjes vroeg woordvoerder Fenna Feenstra aan het college om eens een echte analyse te maken. Waar zitten knelpunten in onze samenleving en waar de grootste problemen? Waarom wordt de stuurgroep niet uitgebreid, zodat er veel breder wordt gekeken naar meerwaarde, zodat niet degenen die het hardste schreeuwt of het eerste zijn verlangens aan het college kenbaar maakt ook het geld krijgt toebedeeld, maar dat het bijvoorbeeld terecht komt in onrendabele buslijnen of in kleine dorpen, waar de economie draait op familiebedrijfjes, die zo’n dorp leefbaar houden.
Kortom, er is meer om in te investeren dan alleen de economie van Drachten en Heerenveen.
Gedeputeerde Schokker kon zich vinden in deze suggestie en is bereid om inderdaad de stuurgroep breder te trekken en uit te breiden.