SP Fryslân roept bestuurders op: maak een eind aan armoede onder kinderen

3 december 2012

SP Fryslân roept bestuurders op: maak een eind aan armoede onder kinderen

In Fryslân voltrekt zich een stille tragedie. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het treft de allerkleinsten van de provincie, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet wat gebeuren.
Uit onderzoek van de SP in diverse gemeenten blijkt dat meer dan 8000 kinderen in Fryslân in armoede opgroeien. Thuis is te weinig geld voor een gezonde maaltijd, schoolreisjes, nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Kinderen die deze dagen hun schoen zetten treffen die steeds vaker leeg aan, de volgende ochtend.

Het kan zo niet langer, vindt de SP in Fryslân Daarom biedt de SP honderden lege kinderschoenen, hét symbool voor kinderen die opgroeien in armoede, op maandag 3 december aan de deelnemers en organisatie van het jeugddebat. Het jeugddebat begint om 13.30 in het provinciehuis. Vanaf 12.00 staan leden van de SP met de lege schoenen voor het provinciehuis in Leeuwarden. De afgelopen weken zijn honderden kinderschoenen ingezameld. De SP Fryslan wil dat alle Friese gemeenten en provincie er bij het Rijk op aandringen dat er een plan moet komen om de armoede onder kinderen in Fryslân en de rest van Nederland op te lossen. Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke provincie, als er 57 miljoen in een nieuw ijsstadion gestoken kan worden dan kan hier ook wat aan gedaan worden. Als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!