van drie naar dertig in 3 jaar: ervaringen van een afdeling

21 januari 2013

van drie naar dertig in 3 jaar: ervaringen van een afdeling

Afdelingsvoorzitter Fenna Feenstra van SP Súdwestfryslân vertelde op de partijraad hoe een afdeling weer tot bloei kan komen. Hieronder haar bijdrage:

Van drie naar dertig in drie jaar; ervaringen van een afdeling

Drie jaar geleden stond de afdeling Súdwestfryslan er beroerd voor. Onze afdeling draaide niet meer. Er waren nog maar drie mensen over die actief waren. Toch hebben deze drie mensen een groep van dertig actieve mensen aan zich weten te binden. Mensen geworteld in allerlei maatschappelijke organisaties. Thuiszorg, cultureel werk, bibliotheken, ambtenaren, lokale radio, cliëntenraad, basisscholen en sociale werkplaatsen.

Hoe?

Door te doen wat ze konden doen. Door te onderzoeken hoe we er toe konden doen. Doen is hier een essentieel woord. Door samen met anderen acties te voeren.

3 voorbeelden:

1-Eerste kabinet Rutte en bezuinigen. We schrijven alle organisaties (cultureel en zorg) aan of ze zich ook zorgen maken en mee willen doen met een één-voor-allen-manifestatie. Cliëntenraad, sociale werkplaatsmedewerkers, PvdA, medewerkers van een cultureel centrum, lokale radio- en thuiszorgmedewerkers sluiten aan bij een grote manifestatie door de stad. Alleen de PvdA-leden die meeliepen zijn geen actief lid geworden.

2-Wij kregen een mail van een “antikraak”bewoner van een sloopflat. Ze is ten einde raad want het lukt niet om een ander huis te vinden. Samen met een medebewoner hebben we een platform opgericht en onderzocht of iedereen in dezelfde situatie zat. Wat bleek: dertig gezinnen hadden nog geen woning. Na nog meer onderzoek bleek inderdaad dat er lange wachttijd en woningnood was. Ook waren er geen plannen van de gemeente. We hebben actie gevoerd met als resultaat een dak boven het hoofd van alle gezinnen en nieuwe structureel actieve SP leden. Met ook hier weer veel hulp van de media.

3-Vijf bibliotheken worden met sluiten bedreigd. We hebben de directeur gevraagd naar een standpunt en naar alternatieven. We hebben scholen gebeld voor overleg: zij doen mee met een handtekeningenactie. Nieuwe leden gebeld of ze mee willen doen met een actie. Met groepjes van vier man de vijf dorpen in. Gevraagd aan winkeliers of ze de actieposter voor het raam wilden hangen. Gevraagd aan mensen of ze handtekeningen willen verzamelen. Resultaat: zevenduizend handtekeningen en alternatief plan. Oorspronkelijk plan voorlopig van de baan en nieuwe actieve leden.

Zijn al die leden nog actief? De meeste wel. Tijdens de acties hebben we ze meegenomen naar de kerngroep en de thema-avonden. En als ze stil werden zochten we ze weer op. Ook namen we de tijd om met ons team succes te vieren.

Onze formule: houdt leden actief door actie en bindt door strijd te winnen. Dat heeft twee voorwaarden. De actie moet er toe doen. Acties die bijdragen aan minder armoede in onze gemeente, betere toegang tot voorzieningen, meer democratie, minder tegenstellingen. Bijvoorbeeld meer sociale woningen in plaats van dure koopwoningen. Een actie onderbouwen met feiten, voorbeelden en alternatieven. Zo kun je gemakkelijk een interview geven en een verhaal in de krant krijgen. Zonder mensen die spitten, bellen en vragen konden we al die brieven niet onderbouwen met cijfers en voorbeelden.

Mijn conclusie: Voer acties samen met anderen, ondersteunt door onderzoek. Dan kun je er toe doen. Dat bindt mensen. Dan ontstaat er een team dat geworteld is in de samenleving en zo bereik je concreet resultaat.

Mijn advies: Ga in de benen, ga onder de mensen. Strijd een gefundeerde strijd.

Fenna Feenstra