zwartboek nieuwe dienstregeling OV

13 februari 2013

zwartboek nieuwe dienstregeling OV

SP-Statenlid Fenna Feenstra heeft vandaag, naar aanleiding van het OV meldpunt van de Statenfractie een zwartboek aangeboden aan Gedeputeerde Kramer
Bij het meldpunt zijn vele klachten binnengekomen naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling van 9 december j.l.

Fenna Feenstra: “Op vele terreinen gaat het mis. Vervallen ritten of complete lijnen, prijsverhogingen, OV chip problemen, slechte aansluitingen en ontevredenheid over het functioneren van de Opstapper. Mensen moeten naar hun werk kunnen, scholieren moeten op tijd op school kunnen komen en ouderen moeten hun huis uit kunnen. Dat willen wij bereiken met deze actie.”

Op een kaart van Fryslân werd aangegeven waar de klachten zoal vandaag kwamen en ook was goed te zien waar de grootste knelpunten lijken te zitten.

Ondanks dat de Gedeputeerde aangaf met verbeteringen bezig te zijn, vraagt de SP toch aandacht voor de problemen. Er zal weliswaar met dorpsbelangen worden gesproken, maar niet ieder dorp met OV problemen heeft een actief dorpsbelang. Overleg met scholen en chauffeurs en een goede inventarisatie van alle klachten, die zowel via reizersorganisaties, als bij de provincie en Arriva zijn binnengekomen, zijn belangrijk.
De SP hoopt dan ook dat met een wijziging in de dienstregeling per 1 april de meeste problemen zullen worden opgelost en dat deze oplossingen ook toekomstbestendig zijn.
Fenna Feenstra: "te weinig geld is een vaak gehoorde klacht. Een collega van Gedeputeerde Kramer is op dit moment aan het lobbyen bij de Rijkstoverheid om 50 miljoen Eurolos te krijgen voor een aquaduct. Misschien moet deze Gedeputeerde ook wel in den Haag gaan lobbyen, maar dan voor meer geld voor het openbaar vervoer."
Ook de verschillende SP afdelingen in de provincie hebben actie gevoerd rondom dit onderwerp. Mensen konden met een ansichtkaart “groeten uit onbereisbaar Fryslân” de actie ondersteunen.
Er zijn op dit moment een kleine 300 kaarten bij de fractie binnen gekomen, maar de actie loopt nog door. Over een paar weken zal bekend worden gemaakt hoeveel mensen via de ansichtkaart hebben gepleit voor goed OV in Fryslân.

Lees hier het Zwartboek OV