Debat over ijshal Leeuwarden

20 maart 2013

Debat over ijshal Leeuwarden

Kort geleden hebben Provinciale Staten van Fryslân de takendiscussie gevoerd, waarbij onder anderen werd besloten dat steun aan sport geen provinciale maar een gemeentelijke taak is. Daar zou dus geen geld meer aan worden uitgegeven. Hier was de SP het overigens niet mee eens. Echter: op 20 maart 2013 stond op de Statenagenda: steun van €10 miljoen aan de bouw van een nieuwe ijshal in Leeuwarden.

In zijn bijdrage wees Jacob W. van der Hoek de Staten op deze inconsequentie. Om dat te onderstrepen diende hij een motie in, waarin hij de Staten vroeg om consequent te zijn; als de bouw van de ijshal in Leeuwarden wordt ondersteund, dan moeten ook andere sporten voor steun in aanmerking komen. Zoals viel te verwachten werd deze motie niet aangenomen; deze steun is echt een eenmalig iets, zo werd algemeen gezegd. Dus draagt de provincie Fryslân nu €10 miljoen bij aan de bouw van een ijshal in Leeuwarden...

Hieronder de bijdrage van Jacob in eerste termijn:

Voorzitter,

Bij de besluitvorming in deze staten over Nieuw Thialf heb ik namens mijn fractie al gewezen op de onverantwoorde risico’s die met dat besluit genomen werden. Ik heb toen de woorden onverantwoorde gok in de mond genomen. Het heeft niet mogen baten. De staten hebben in overgrote meerderheid besloten deze onverantwoorde gok te nemen.

Intussen liggen er nieuwe feiten op tafel. In de kerntakendiscussie is vastgesteld dat ondersteuning van breedtesport geen provinciale, maar een gemeentelijke taak is. En recent hebben KNSB en NOC-NSF de gok ter zake van Thialf vergroot door een beauty-contest te organiseren waarin Thialf het moet opnemen tegen twee ijshallen die alleen nog in fantasie bestaan. Het ene betekent dat het niet in de rede ligt voor de provincie om steun te geven aan een recreanten-ijshal in Leeuwarden. En het andere betekent dat de fantast met het mooiste praatje de internationale evenementen kan binnen halen.

De SP is er niet gelukkig mee dat de provincie haar autonome beleid vrijwillig afbouwt. In dit geval betekent dit dat we ons goed zouden kunnen voorstellen dat de provincie bijdraagt aan de instandhouding van de infrastructuur voor de breedtesport, zoals accommodaties voor schaatsers, zwemmers, voetballers, noem maar op. Voor ons ligt een voorstel om mee te investeren in een schaatsaccommodatie voor de breedtesport. Als we dat doen, dan zullen we in de opvattingen van de SP ook open moeten staan voor ondersteuning van accommodaties voor andere sporten. Daarom dienen we een motie in om de staten zich in die richting te laten uitspreken. Mocht die motie verworpen worden, dan zullen we ons tegen de steun aan de ijshal Leeuwarden uitspreken.

Het is onduidelijk wat de opschaling van de ijshal in Leeuwarden voor consequentie zal hebben voor de exploitatie in Heerenveen. Een positief besluit over Leeuwarden maakt derhalve de gok rond Heerenveen alleen maar meer onverantwoord. Er staat vandaag niet een nieuw besluit over Heerenveen op de agenda, helaas. We hebben begrepen dat er wel enkele moties worden ingediend die nadere eisen stellen aan de besluitvorming over Thialf. Omdat een minder beroerd besluit altijd beter is dan een beroerd besluit zullen we die moties steunen.