SP: Lemmer kan zonder deze traverse

7 maart 2013

SP: Lemmer kan zonder deze traverse

Afgelopen dinsdag, één dag voor de behandeling in de Statencommissie, was er een bewoners/informatieavond over het provinciale plan voor de “traverse Lemmer”. Gedeputeerde Poepjes zei op deze drukbezochte avond goed naar de bewoners te zullen luisteren, maar voegde daar aan toe dat er eigenlijk alleen nog wat aangepast zou kunnen worden aan kruisingen en oversteekplaatsen.
Een groot aantal bewoners, dat deze plannen niet zag zitten, vond dit geen manier van doen. Niet alleen wat betreft de procedure, maar ook had men grote vraagtekens bij de cijfers, gemiddelde reistijden over het traject, de ernst van de overlast en opstoppingen en het gebrek aan inspraakmogelijkheden. De Gedeputeerde bleef echter bij haar standpunt dat het voorliggende plan het beste was.

SP werkbezoek Lemmer, oktober 2012

Met bedrijven was niet of nauwelijks overleg geweest, terwijl het voor een aantal van hen straks betekent dat zij om moeten rijden via B-wegen, omdat zij niet onder het aquaduct door kunnen rijden. Over de afsluiting van de doorvaart naar Lemmer voor een periode van minimaal anderhalf jaar “moet nog gesproken worden bij de aanbesteding” en ook bleek er niets te zijn gedaan met de aangedragen bezwaren en suggesties in de twee jaar tussen de presentaties van 2010 en afgelopen week.
De stemming onder de bewoners werd steeds grimmiger en toen aan het einde van avond door iemand werd gevraagd om bij handopsteken eens te kijken hoe het met de voor- en tegenstanders zat, stak een overgrote meerderheid de hand op tegen het plan. De Gedeputeerde deed dit echter af met de opmerking dat “op dit soort avonden toch alleen maar tegenstanders komen.”
De Statenfracties die op deze avond aanwezig waren hebben de signalen goed opgepikt en tijdens de commissievergadering van woensdagavond bleek dan ook dat een meerderheid het stuk niet behandelrijp vonden en kon Gedeputeerde Poepjes niet anders, dan het stuk terug te trekken.
De SP fractie vond, net als bij de behandeling van de Kadernota in 2011, dat er te weinig is gekeken naar betere en ook goedkopere oplossingen.
Fractievoorzitter Jos van der Horst: “In het verleden zijn er al vele zaken in Lemmer gebeurd qua ruimtelijke ordening, waar men nu veel spijt van heeft. Laat dit er niet nog een worden. Mensen en bedrijven uit Lemmer hadden gehoord moeten worden. Niet alleen moet er geluisterd worden naar hun bezwaren, maar ook naar hun oplossingen. Al in 2010 hebben wij hiervoor gepleit, toen het coalitieakkoord werd besproken en wij al genoeg signalen uit Lemmer hadden dat het een slecht onderbouwd plan was.”
De Gedeputeerde zal nu flink aan het werk moeten de komende maanden . Ook de SP zal opnieuw met bewoners en bedrijven in Lemmer en omgeving in gesprek gaan en samen met hen komen tot een goed alternatief plan.