h

Staking Prins Dokkum: De Ondernemer bepaalt, de burger betaalt

28 maart 2013

Staking Prins Dokkum: De Ondernemer bepaalt, de burger betaalt

Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt en Statenlid Jos van der Horst brachten donderdag 28 maart een bezoek aan de stakers van Prins in Dokkum. Dit
bedrijf produceert vangrails en ander "wegmeubilair". Beide SP volksvertegenwoordigers waren in Dokkum om steun te betuigen aan deze volhouders.
Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt en Statenlid Jos van der Horst brachten een bezoek aan de stakers van Prins in Dokkum.

Waarom ze het doen wordt in de open brief die hieronder is gepubliceerd weergegeven. Buiten de redenen van werkgelegenheid en een
goed sociaal plan is er namelijk nog een derde reden. "Het is zaak dat iedereen met aandacht deze open brief leest, want er is in veel bedrijven in Nederland hetzelfde aan de hand" aldus Herman de Hoop van de OR van Prins Dokkum. Paul Ulenbelt zal in de Kamer aan de orde stellen dat de hieronder beschreven boekhoudkundige trucs de levensvatbaarheid van Nederlandse bedrijven ernstig in gevaar brengen.
Jos van der Horst zal de gevolgen voor de Friese werkgelegenheid en economie gaan onderzoeken."Er is al sprake van krimp in dit gebied dat
moet niet onnodig versterkt worden door een sterk opererend regionaal bedrijf de nek om te draaien" aldus van der Horst.

Open brief 28 maart ’13 PVT (kleine OR) over Prins Dokkum BV aan iedereen die het wil lezen

De Ondernemer bepaalt, de burger betaalt.
Prins Dokkum B.V. is leverancier van verkeersveiligheidssystemen. De meest bekende daarvan is de
vangrail. Deze producten worden betaald met overheidsgeld. Dat betekent dat de producten betaald
worden met het belastinggeld van de hardwerkende burger.

Wat gebeurt er nu in Dokkum ?

In 2010 is Prins Dokkum overgenomen door het Noorse bedrijf “SAFEROAD”. In tegenstelling tot wat met de ondernemingsraad destijds was afgesproken, heeft SAFEROAD het bedrag wat ze voor Prins Dokkum hebben betaald, als een lening op de balans gezet. Tegelijkertijd is het machinepark plotseling met meer dan 2 miljoen waarde toegenomen. En tevens is bepaald dat er jaarlijkse een management vergoeding betaald moet worden (afhankelijk van de omzet). En om het helemaal mooi te maken is het afzetgebied van Prins Dokkum beperkt tot de Benelux.
Ondanks het feit dat Prins Dokkum elk jaar meer omzet behaalde en operationeel winst , was het niet mogelijk om het uiteindelijke bedrijfsresultaat positief te krijgen. Dit vanwege de rente die betaald moest worden, vanwege de hoge afschrijving op de machines en vanwege de management vergoeding. Op deze manier kon SAFEROAD ook prachtig omzeilen dat er in Nederland belasting betaald moest worden over de winst.
Vervolgens besluit Saferoad nu om de productie van Prins Dokkum te verplaatsen. Tot op heden weten de PVT en personeel niet waarheen. De enige reden die de directie nog kan bedenken voor de noodzaak, is de reden dat Prins Dokkum in de toekomst verlies zal gaan maken.
Van enige steekhoudende onderbouwing is geen enkele sprake. De PVT heeft in een duidelijk schrijven naar directie aangegeven, dat als Saferoad de lening omzet in aandelen kapitaal (zoals aanvankelijk afgesproken) en afziet van management vergoeding, dat Prins Dokkum voldoende perspectief heeft om winstgevend te zijn. Er is ook voldoende perspectief in de markt aanwezig.

Voor 34 werknemers is er ontslag aangevraagd. Als dit ontslag wordt verleend, dan betekent dit dat deze werknemers gebruik moeten maken van een WW uitkering. Saferoad zal daar geen last van hebben. Dat is een probleem, niet voor Noorwegen, maar voor Nederland. En het moge duidelijk zijn wie uiteindelijk deze uitkering moet bekostigen.
Een goed sociaal plan wordt door Saferoad niet aangeboden. Ook daarin wil Saferoad geen enkele verantwoordelijkheid nemen.

Maar wat Saferoad wel wil is de markt behouden in Nederland. Het bedrijf Prins Dokkum aan personeel overdragen is voor management Saferoad niet bespreekbaar. Dus Saferoad wil de markt in Nederland blijven bedienen en nog steeds de belastingbetaler in Nederland vragen om niet rancuneus te zijn en nog steeds bij Saferoad te blijven bestellen. Om opnieuw belastinggeld beschikbaar te stellen wat keurig wordt weggesluisd naar het buitenland. We zijn in Nederland een Sinterklaas voor het buitenland aan het worden. Maar wie denkt er nu nog aan de belasting betalende Nederlander?

De PVT van Prins Dokkum roept alle inwoners in Nederland op om hun stem te laten horen en deze praktijken een halt toe te roepen. De werknemers van Prins Dokkum worden als grof vuil op straat gezet, en ook de belastingbetaler in Nederland wordt op deze manier gewoon “gepakt”.

Intussen horen we dat niet alleen Prins Dokkum op deze manier is gefinancierd. We horen intussen van tientallen bedrijven die met hetzelfde probleem worstelen. De PVT wil samen met het personeel in Dokkum een signaal afgeven, dat de overheid is doorgeschoten in de poging om de werkgevers te behagen in versoepeling van ontslagrecht. En dat het nu tijd is om de koers te wijzigen.

Namens de PVT van Prins Dokkum BV

Herman de Hoop, voorzitter

U bent hier