SP, PvdA en FNP willen duidelijkheid over begeleiding Jeugdhulp

9 april 2013

SP, PvdA en FNP willen duidelijkheid over begeleiding Jeugdhulp

De Statenfracties van de SP, PvdA en de FNP in Fryslân willen op korte termijn duidelijkheid hebben over de begeleiding die Jeugdhulp Fryslân verleent aan pleeggezinnen. Aanleiding daarvoor zijn de verontrustende berichten in de media en de persoonlijke gesprekken van de Statenleden. Daaruit komt naar voren dat er in sommige gevallen geen hulp wordt verleend aan pleeggezinnen, terwijl Jeugdhulp Fryslân daar wel een bijdrage voor ontvangt. De drie partijen willen van het college weten of die informatie klopt.
Door schriftelijke vragen te stellen aan het college willen de drie partijen de feiten boven tafel hebben. Jeugdhulp Fryslân is een zelfstandige stichting en krijgt subsidie van provincie Fryslân om deze begeleiding aan te bieden. De SP, PvdA en FNP willen precies weten om hoeveel gevallen het gaat en wat voor bedragen daar mee gemoeid zijn. Mocht het inderdaad zo zijn dat er pleeggezinnen zijn die niet de begeleiding krijgen die ze nodig hebben, dan willen de partijen actie van de Provincie.

schriftelijke vragen: (Fries en Nederlands)

In de friese media zijn verontrustende berichten gepubliceerd over de begeleiding die Jeugdhulp Friesland niet verleend aan pleeggezinnen, terwijl Jeugdhulp hier wel financiering voor krijgt van de provincie Fryslân. Deze berichten worden bevestigd door gesprekken met betrokkenen met Statenleden.
Vragen:
Zijn er in Fryslân pleeggezinnen die het moeten doen zonder geïndiceerde begeleiding door Jeugdhulp Friesland? Als dat zo is, kunt u dan aangeven:
In hoeveel gevallen hier sprake van is.
Hoe lang de pleeggezinnen geen begeleiding hebben gekregen.
Of Jeugdhulp Friesland een vergoeding heeft gekregen voor begeleiding van pleeggezinnen, terwijl die begeleiding er niet echt is geweest. En als dat zo is, om wel bedrag het bij elkaar gaat en hoe groot dit bedrag is per pleeggezien/pleegkind.
Welke oorzaken ten grondslag liggen aan deze gang van zaken?
Welke actie de Provincie zal ondernemen om te zorgen dat pleeggezinnen zo snel mogelijk wel de begeleiding krijgen waar zij recht op en behoefte aan hebben.

Yn de Fryske media binne ferûntrêstende berjochten publisearre oer de begelieding dy’t Jeugdhulp Friesland net ferlient oan pleechgesinnen wylst Jeugdhulp hjir wol finansiering foar krijt fan de provinsje Fryslân. Dizze berjochten wurde befêstige troch petearen fan belutsenen mei Steateleden.
Fragen:
Binne der yn Fryslân pleechgesinnen dy’t it rêde moatte sûnder yndisearre begelieding troch Jeugdhulp Friesland? As dat sa is, kinne jo dan oanjaan:
Yn in hoefolle gefallen hjir sprake fan is;
Hoe lang as pleechgesinnen gjin begelieding krigen hawwe;
Oft Jeugdhulp Friesland ek in fergoeding krigen hat foar begelieding fan pleechgesinnen wylst dy begelieding der net echt west hat? En as dat sa is, om hokker bedrach dit alles byinoar giet en om hoefolle per pleechgesin /pleechbern;
Hokker oarsaken de grûnslach binne foar dizze gong fan saken;
Hokker aksjes de Provinsje ûndernimme sil om te soargjen dat de pleechgesinnen sa gau mooglik al de begelieding krije dêr’t hja rjocht op en ferlet fan hawwe.