Thialf

5 juni 2013

Thialf

Vanmiddag, 5 juni, was in de commissievergadering Thialf aan de orde. Jacob W. van der Hoek was woordvoerder en van hem is de volgende bijdrage:
De SP is vanaf het begin van mening geweest dat het in stand houden van topsportlocaties geen overheidstaak is en dus niet in het takenpakket van de provincie thuishoort. Maar tot nu toe zijn we op dat punt een roepende in de toendra gebleken. Waar er in deze Staten massaal steun is voor het afknijpen van sociale uitgaven en het cultuurbeleid toegespitst wordt op het elitaire Hoofdstad 2018, worden er met groot gemak miljoenen gespendeerd aan een topsportvoorziening die blijkens plannen elders in het land compleet particulier gefinancierd zou kunnen worden.

En het voorliggende plan is nog niet het einde. In december hebben de Staten 50 miljoen beschikbaar gesteld. Inmiddels is duidelijk dat er ook nog 4 miljoen nodig is voor de overname van de aandelen en 7 miljoen voor de energiebesparing. En hoe denkt de Gedeputeerde het tekort in de exploitatie de komende twee jaar, dat voor rekening van de provincie komt, te dekken? Welke zekerheid kan de gedeputeerde geven dat we uiteindelijk niet opdraaien voor het volledige bedrag van 90 miljoen en wat er verder nog bijkomt? De beoogde rijksbijdrage kunnen we natuurlijk ook vergeten, nu er andere plannen liggen die geen beroep doen op overheidsgeld.
Dat eindbedrag is trouwens toch een soap op zichzelf. In februari 2012 hadden we het over een plan van 50 miljoen, in december was dat plotseling 106 miljoen, en nu zitten we weer op 81 miljoen plus de kosten van aandelen, energie en exploitatie. Wat is nu eigenlijk het concept waarvan we moeten uitgaan bij onze besluitvorming?
In sommige commentaren wordt benadrukt dat het plan nogal wat werkgelegenheid zal opleveren, een punt dat ons vanzelfsprekend aanspreekt. De vraag is alleen voor hoe lang die werkgelegenheid ontstaat. Is het niet juist de aantrekkelijkheid van het Thialfconcept dat in de uitvoering vrijwilligers een grote rol spelen?
Groen Links had de besluitvorming willen uitstellen tot het moment waarop duidelijk is hoe de keuze van de KNSB zou uitvallen. Op zich een vreemde gedachte, want de KNSB investeert niet mee, is geen mede-eigenaar, dus waarom zouden we die het laatste woord willen gunnen? Maar we waren toch voor uitstel, omdat in dat geval de KNSB niet voor Thialf zou kiezen, we de ruimte zouden hebben om te investeren in zinnige dingen, zoals bijvoorbeeld een kredietbank voor het MKB. We nemen aan dat de gedeputeerde deze zienswijze met ons deelt.
Kortom, voorzitter, de SP zou graag de marktwerking op vele terreinen, zoals de zorg, het onderwijs, de sociale woningbouw, de arbeidsvoorziening en dergelijke terugdringen. Maar het bouwen van topsportvoorzieningen laten we graag aan de markt over.