Onthutsend rapport Noordelijke Rekenkamer

5 september 2013

Onthutsend rapport Noordelijke Rekenkamer

Op woensdag 4 september 2013 was er weer een commissie Boarger en Mienskip van de Fryske Staten. Daarin werd onder anderen het rapport van de Noordelijke Rekenkamer behandeld over negen projecten die de Noordelijke kenniseconomie moeten versterken en die door de drie Noordelijke provincies worden gefinancierd. “Hoe langer ik erin zat te lezen, hoe akeliger ik er van werd,” aldus SP fractievoorzitter Jos van der Horst.

“Het zijn clusterorganisaties waar we geen grip op hebben, maar waar we wel grip op moeten krijgen.” Uit het rapport blijkt dat veel van de clusterorganisaties erg makkelijk claimen dat ze veel banen hebben gegenereerd, zonder dat dit onderbouwd wordt. In meerdere gevallen werden zulke banen zelfs dubbel geteld door verschillende projecten. Ook bleek het volgen van gesubsidieerde projecten na het aflopen van de subsidieperiode op te houden, terwijl in de ontwikkeling in de jaren erna juist veel gebeurt waaruit lering kan worden getrokken. Zo blijven provincies meestal in het ongewisse of het beloofde onderzoek van projecten daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Van der Horst: “Dit mogen we ons niet laten gebeuren. We hebben het wel over €200 miljoen.” Gedeputeerde Konst zegde toe dat er een brief komt met de manier waarop de provincies de aanbeveling van de rekenkamer uitwerken in eigen beleid. Tevens werd besloten dit onderwerp niet in de PS van september maar pas op 18 oktober te behandelen.