CdK heeft niets te zoeken in Sotsji!

5 februari 2014

CdK heeft niets te zoeken in Sotsji!

De Statenfractie van de SP heeft met verbazing en woede kennis genomen van het feit dat CdK Jorritsma naar de Olympische Spelen in Sotsji gaat. “Premier Rutte heeft daar niets te zoeken; laat staan dat de commissaris van de Koning van Fryslân zich daar zou moeten laten zien” aldus fractievoorzitter Jos van der Horst. De reden van het bezoek zou zijn dat er gelobby’t moet worden voor Thialf en dat is volgens de SP'er een dooddoener van jewelste.

“Als je nu gewoon toegeeft dat je Sven Kramer de gouden medaille op de 5000 meter wilt binnen zien halen, dan is dat ook een legitieme reden, maar doe dat dan niet op kosten van de provincie,” is het advies van de SP. De reis kost namelijk €3.500,-. De spelen in Sotsji zijn niet meer en niet minder dan propaganda voor het Rusland van president Poetin.

“In het Rusland van Poetin past maar één geaardheid, namelijk de heteroseksuele” aldus Jos van der Horst. “Dat de beruchte homowetten zijn aangescherpt vlak voor de Spelen zou ook voor onze commissaris reden moeten zijn om niet te gaan. Als de commissaris dan toch met alle geweld wil gaan, zou hij een gebaar kunnen maken door bijvoorbeeld gedurende zijn bezoek een roze driehoek op zijn revers te dragen.”