SP verontrust over JSF: brief naar Commissaris der Koning

5 februari 2014

SP verontrust over JSF: brief naar Commissaris der Koning

De SP in Provinciale Staten heeft naar aanleiding van berichten in de pers over problemen met de JSF een brief verzonden aan Commissaris der Koning John Jorritsma. De Commissaris wordt benaderd omdat hij zich in het verleden hard heeft gemaakt voor de stationering van de JSF op vliegbasis Leeuwarden.

Uit een gelekt rapport blijkt dat er problemen zijn met de software, het onderhoud en de betrouwbaarheid van het vliegtuig. Der SP vindt dat er geen JSF in Leeuwarden zou moeten worden gestationeerd voor er 100% garantie is voor de veiligheid van de inwoners van Fryslân. “Wij dringen er bij de Commissaris op aan om in Den Haag zijn invloed aan te wenden om de veiligheid te garanderen en desnoods te pleiten voor het afzien van de aanschaf van de JSF al de garantie voor veiligheid niet kan worden gegeven,” aldus SP fractievoorzitter Jos van der Horst.

De landelijke SP fractie gaat een spoeddebat aan gaan met de minister van Defensie over deze berichtgeving. De brief aan de Commissaris is ook aan de overige Statenfracties gestuurd met het verzoek deze oproep ook aan hun Tweede Kamerfracties te doen.