Maatschappelijke organisaties in Fryslân in de kou

4 juni 2014

Maatschappelijke organisaties in Fryslân in de kou

Een overvolle publieke tribune vanochtend bij de commissievergadering over de afbouw van subsidies voor Maatschappelijke Organisaties.

Er waren 8 insprekers, die namens COC, Tûmba, Zorgbelang, FSU, LFB en Solidair Fryslân vurig pleiten om het voorliggende plan niet uit te voeren, omdat zij worden bedreigd in hun voortbestaan. Zij zijn bang dat zij straks hun werk niet meer kunnen doen, hun leden niet meer kunnen ondersteunen of hun vrijwilligers niet meer kunnen opleiden en faciliteren.

De Staten moeten over twee weken besluiten over deze afbouw van subsidie, waarbij ook nog een bezuiniging op Partoer (bureau voor sociaal economische vraagstukken) van 1, 2 miljoen Euro hoort.De SP heeft vanaf het begin van deze discussie, die al jarenlang duurt, op het standpunt gestaan, dat de grootte en schaal van onze provincie en de manier van werken van de organisaties vraagt om blijvende budgetsubsidie van de provincie. Nu wordt het over de schutting gegooid bij de gemeenten, die ook alle decentralisaties van het rijk al moeten uitvoeren.

Onze acties en het maken van een boekje over vrijwilligers en medewerkers van de Maatschappelijke Organisaties hebben tot nu toe geen meerderheid in de Staten opgeleverd om deze organisaties blijvend te steunen.

De PvdA kwam in deze commissie met een plan voor een overdracht van het budget naar de gemeenten, met een bijbehorende “expertmeeting” om het proces te volgen en de suggestie dat dit middels een amendement van de coalitie gaat worden geregeld. Dat betekent dat een inhoudelijke discussie eigenlijk al zinloos is.

Jacob W. van der Hoek, stelde in zijn betoog vast dat in deze takendiscussie “lokaal, tenzij” is besloten, maar dat het “tenzij” nooit aan de orde is geweest. Ook is het bedrag wat naar deze organisaties gaat marginaal binnen de provinciale begroting. “Van de provinciale bijdrage aan Thialf, kun je vijftig jaar lang de maatschappelijke organisaties steunen”. Het neerleggen van de taak bij een centrumgemeente en het geld daar ook neer te leggen, zoals de PvdA (of de coalitie) wil, is eigenlijk hetzelfde als de taak bij de provincie houden; je regelt het van bovenaf.

De SP zal proberen in de Statenvergadering van 18 juni, samen met ander partijen, nog zo veel mogelijk te kunnen betekenen voor een sociaal Fryslân