Oproep SP: zoek met Rabobank, boeren en de melkfabrieken naar echte oplossingen

19 februari 2015

Oproep SP: zoek met Rabobank, boeren en de melkfabrieken naar echte oplossingen

Bij de behandeling van de muizenschade tijdens de statenvergadering van 18 februari 2015 riep SP Statenlid Fenna Feenstra op om niet langer te doen aan symptoombestrijding maar om nu eindelijk de echte oorzaken aan te gaan pakken. Gedeputeerde Staten willen de boeren namelijk een krediet beschikbaar stellen ter compensatie van de geleden schade als gevolg van de muizeninvasie.

Fenna: “Het beschikbaar stellen van deze lening past in het rijtje andere eenzijdige landbouwziektes zoals ganzenoverlast, het verdwijnen van de weidevogels, de teruggang van de biodiversiteit, de teruggang van het veen en de daarbij vrijkomende CO2 en de schade aan huizen in het veenweidegebied door de bodemdaling. Al deze symptomen houden met elkaar verband. Het wordt tijd dat we dat gaan inzien en dat daar de discussie over gaat.”

Hoge waterpeilen, intensieve beweiding en natuurlijke predatoren helpen wel om muizenschade te voorkomen. Dat werd al in 2005 geadviseerd door Alterra, na de vorige muizenplaag. De Rabobank werkt hier echter niet aan mee; die stimuleert alleen maar grootschaligheid en lage waterpeilen.

Wat de SP betreft wordt deze lening (deze symptoombestrijding) alleen beschikbaar gesteld als daar waar mogelijk ook de oorzaken worden aangepakt. Fenna is dan ook blij met de toezegging van Gedeputeerde Kramer dat hij met de Rabobank, LTO en Campina wil gaan praten om te zoeken naar andere, gezondere manieren van boeren, zodat we meer bestendig worden tegen toekomstige ziekten en plagen.

De SP zal deze toezegging nauwgezet volgen en verwacht dat de daad bij het woord wordt gevoegd. Het wordt hoog tijd dat wordt ingezet op echt duurzame en gezonde landbouw.