Eerlijke banen: 100% Sociaal

4 maart 2015

Eerlijke banen: 100% Sociaal

De Friese werkgelegenheid en leefbaarheid moeten gestimuleerd worden. Daartoe doen wij in dit plan vele voorstellen. Onze voorstellen gaan over echte banen. Eerlijke banen die duurzaam en sociaal zijn. We hebben voorstellen om het MKB meer kans te geven hun bedrijf op te zetten of voort te zetten. We hebben voorstellen op het gebied van banen in het openbaar vervoer, banen in het fossielvrij maken van onze provincie.  De provincie moet wat ons betreft de als eerste haar verantwoordelijkheid hierin nemen en al het werk dat ze uitbesteed moet eerlijk, duurzaam en sociaal zijn. We zetten de mensen die hun baan verliezen in de zorg niet in de kou maar vangen ze op.  De SP werkt zowel op landelijk als op regionaal en lokaal niveau hard om deze plannen te verwezenlijken. Het is tijd voor eerlijke banen, banen die blijven. 100% sociaal.

Stimuleren van het MKB

De Nederlandse economie drijft hoofdzakelijk op het midden- en kleinbedrijf (MKB) In Fryslân is dit aandeel nog veel groter. Sterker nog; het gros van alle Friese bedrijven heeft minder dan tien werknemers of is ZZP'er. De provincie moet daarom haar economisch beleid afstemmen op deze kleine bedrijven.

Onze voorstellen:

1. aanbestedingen worden zo opgesplitst, dat ook kleine(re) regionale bedrijven een reële kans hebben op gunning.
  2. subsidiedrempels voor MKB-regelingen mogen niet dusdanig hoog zijn, dat alleen grote investeringen in aanmerking komen.
  3. de provincie stimuleert en faciliteert de oprichting van krediet-coöperaties

Eerlijk loon voor eerlijk werk

Aanbestedingen door de provincie zijn er op vele onderwerpen. De provincie heeft daarin een grote verantwoordelijkheid voor werknemers: eerlijk loon, voor eerlijk werk.

1. facilitair medewerkers, komen weer gewoon in provinciale dienst
  2. aanvullend openbaar vervoer, mag geen verdringing van reguliere banen opleveren
  3. bedrijven die voor de provincie werken moeten zich voor al hun werknemers houden aan de Nederlandse arbeidsvoorwaarden- en omstandigheden.
  4. facilitair medewerkers, komen weer gewoon in provinciale dienst
  5. aanvullend openbaar vervoer, mag geen verdringing van reguliere banen opleveren
  6. bedrijven die voor de provincie werken moeten zich voor al hun werknemers houden aan de Nederlandse arbeidsvoorwaarden- en omstandigheden.

Werk maken van een fossielvrije provincie

De provincie heeft de ambitie om in 2050 fossielvrij te zijn. De SP wil al in 2025 een fossielvrije samenleving. Hier liggen ook kansen voor het bevorderen van de werkgelegenheid.

1. grote stappen maken met het isoleren van bestaande woningen
  2. heel snel beginnen met het plaatsen van zonnepanelen op 50.000 huurwoningen
  3. meer en beter openbaar vervoer.

Zorgmedewerkers laten we niet in de kou staan

Door dit Kabinet wordt zo snel en hard bezuinigd, dat veel zorgmedewerkers hun baan verliezen en de mensen hun zorg.

Ons voorstel:

1. De provincie financiert een vangnet-constructie voor ontslagen zorgmedewerkers. Zij worden na ontslag doorbetaald en worden niet alleen om- en bijgeschoold, maar helpen ook overbelaste collega's of mantelzorgers.