Der is genôch foar eltsenien

25 april 2015

Der is genôch foar eltsenien

Foto: SP / sp.nl

Er is genoeg voor iedereen!
Maar de koek is niet eerlijk verdeeld.

Of, zoals we in Fryslân zeggen: de sûkerbôle is niet eerlijk verdeeld.
Die boodschap hebben Fryske SP’ers woensdag in Eernewoude en Donkerbroek meegeven aan Staten- en Raadsleden die een kennismakingsbezoek brachten aan de regio ZO-Fryslân.
In Eernewouden stonden de letters SOLIDARITEIT opgesteld, als opwarmertje voor de actie later die middag in Donkerbroek, waarbij suikerbrood werd uitgedeeld, vergezeld van een flyer.

Foto: Jolanda Geerling van Overhagen / SP Fryslân
We zijn één land, maar een verdeeld volk. Steeds meer leven we in gescheiden werelden. Wie in een arm gezin geboren wordt heeft steeds meer kans arm te blijven. De toegang tot goede zorg wordt duur betaald. Onze kinderen beginnen straks na hun studie het werkende leven met een forse schuld, zij staan vanaf het begin op achterstand. Het is niet uit te leggen dat de drie rijkste Nederlanders meer bezitten dan de helft van alle Nederlanders bij elkaar. Het is onaanvaardbaar dat door de groeiende ongelijkheid ook de verschillen in gezondheid, kansen, geluk en levensverwachting steeds groter worden. ls toegang tot zorg, werk en onderwijs afhankelijk wordt van de dikte van je portemonnee dan wordt een deel van Nederland een eerlijke kans ontnomen.

Van wat minder ongelijkheid worden we allemaal beter. Want in ons land en in onze provincie is genoeg voor iedereen!

Foto: Jolanda Geerling van Overhagen / SP Fryslân