coalitieakkoord: omdat ieder mens telt!

20 mei 2015

coalitieakkoord: omdat ieder mens telt!

Bijdrage in eerste termijn van fractievoorzitter Fenna Feenstra, bij de behandeling van het coalitieakkoord 2015 - 2019

De kernwaarden waarvan uit deze coalitie aan het werk gaat zijn menselijke waardigheid, eerlijkheid, betrouwbaarheid, maatschappelijke betrokkenheid en solidariteit. Kernwaarden die ongeacht de partijkleur breed leven bij de partijen en een leidraad zijn. De SP voelt zich hierin thuis. Onze kernwaarden zijn immers menselijke waardigheid, solidariteit en gelijkwaardigheid. Dit college heeft een ambitie die verder gaat dan lappen asfalt en stapels stenen. De ambitie gaat dieper. Het gaat over mensen en samenleving. Met Fryslan gaan we echte stappen zetten de komende jaren richting een duurzame samenleving om de provincie leefbaar te houden voor de generaties na ons. Dat doen we door armoedebestrijding, inzet op leefbaarheid en werkgelegenheid op het platteland, meer duurzame energie en aandacht voor natuurinclusieve landbouw. De SP is trots dat we werken aan menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid door mooie resultaatafspraken zoals en kansenfonds om mensen in armoede te helpen, het steunen van Zorgbelang, het meer sturen op spreiding voorzieningen en zorg, het verlagen van opcenten en stimuleringsregelingen voor lessen dans, muziek en toneel. Solidair zijn we met de generaties na ons. We nemen de ambitie van fossielvrij 2050 meer dan serieus en gaan nu al stappen maken om daar zo snel mogelijk te komen. Dorpen en wijken die zelfvoorzienend willen zijn gaan we helpen dat mogelijk te maken en de natuurinclusieve landbouw krijgt meer aandacht met de steun aan gebiedscollectieven, het weidevogel-lectoraat en het living lab. Buurten, dorpen en wijken zijn de schaal van de toekomst. Beleid vormen we niet voor de mensen maar met de mensen voor de mensen. Als SP zullen we dat niet doen als politici maar volksvertegenwoordiger. We gaan naar de mensen toe. We gaan niet in de weg staan, maar helpen wel als er problemen zijn. Onze SP vrijwilligers zullen de thermometer zijn van die buurten - zoals zij dat altijd al waren. Deze coalitie heeft oog voor menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid waarbij mensen ongeacht hun achtergrond de mogelijkheid krijgen om volwaardig mee te doen in de maatschappij. Het is daarom ook dat we volledig staan achter de politieke opdracht van deze coalitie “het mogelijk maken dat ieder mens mee kan doen in de Friese Samenleving, elk op zijn eigen wijze”. Omdat ieder mens telt.