SP brengt Friese Staten in actie tegen TTIP

25 juni 2015

SP brengt Friese Staten in actie tegen TTIP

Momenteel onderhandelt de Europese Commissie met de Verenigde Staten over een vrijhandelsverdrag (TTIP) en er is een verdrag (CETA) tussen de EU en Canada in de maak. De SP-fractie maakt zich zorgen dat met het wegnemen van handelsbeperkingen ook standaarden worden weggenomen dien juist zijn bedoeld om burgers te beschermen. Op het gebied van arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid en veiligheid. Met het handelsverdrag en de daarbij behorende private rechtbank kunnen bedrijven landen of regio's aanklagen als regels of standaarden de winst van bedrijven vermindert. Fractievoorzitter Fenna Feenstra: "Onze Friese statements over schaliegas en gentechnologie worden door TTIP een lachertje. Onze boeren krijgen niet meer de kans eerlijke produkten voor eerlijke prijzen te produceren. De democratie en onze rechtsstaat worden aangetast. Het is niet voor niets dat milieuorganisaties, vakbonden en boerenorganisaties waarschuwen voor TTIP."

Tijdens Provinciale Staten van 24 juni 2015 heeft de SP een motie ingediend waarin zij het college van Gedeputeerde Staten oproepen om in interprovinciaal verband, in Brussel en Den Haag de zorgen van de Friese Staten over CETA en TTIP uit te dragen en in interprovinciaal (IPO) verband de dialoog aan te gaan met andere provincies die zich zorgen maken over de gevolgen van CETA en TTIP. Deze motie is mede ingediend door de PvdA en de PvdD.

De motie is met een meerderheid van 24 tegen 18 stemmen aangenomen in Provincale Staten. Daarmee wordt dit onderwerp op de agenda van het IPO gezet en kunnen de zorgen die in Friesland worden gevoeld ook naar Den Haag en Brussel worden uitgesproken. Uiteraard ontslaat dit de partijen die deze motie hebben ondersteund niet van de plicht om ook via hun eigen partijen dit onderwerp op de agenda te zetten.

Bijgaand de motie.

Bijlage: