Paarse krokodil

2 september 2015

Paarse krokodil

Foto: SP / web

Er is een boer in Fryslân die al jaren subsidie aanvraagt en krijgt voor agrarisch natuurbeheer. Ook voor 2014 was hem subsidie toegekend. Omdat er in een digitaal formulier echter een vinkje verkeerd terecht is gekomen bij de vraag of hij de subsidie uitbetaald wilde krijgen, is hem over 2014 niets uitgekeerd. Zijn bezwaar bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is ongegrond verklaard.

De betreffende boer vindt geen gehoor bij de verschillende instanties die hij benadert en zijn advocaat kan hem verder ook niet helpen. De SP Statenfractie vindt dat de menselijke maat hier volledig uit het oog verloren wordt. Bovendien kan dit nooit de bedoeling van deze subsidieregeling zijn; op deze manier worden boeren alleen maar afgeschrikt om er gebruik van te maken! Daarom heeft de fractie de volgende vragen aan het college van GS opgesteld:

1. Vindt u dat het logisch is, als iemand de moeite neemt om het traject van een subsidie-aanvraag te doorlopen, dat hij de subsidie dan ook daadwerkelijk uitbetaald wil krijgen?
  2. Waarom moet iemand in een digitaal formulier aanvinken dat hij een toegekende subsidie uitbetaald wil krijgen?
  3. Welke reden zou iemand volgens u kunnen hebben om een aangevraagde en toegekende subsidie niet uit te laten betalen?
  4. Als gezien wordt dat het vinkje om een aangevraagde en toegekende subsidie uit te betalen niet aangekruist is, waarom wordt er dan geen contact opgenomen met de betreffende subsidie-aanvrager om te vragen of hier geen sprake is van een vergissing?
  5. Bent u het met de SP eens dat op deze manier de menselijke maat ver te zoeken is? Zo nee, waarom niet?
  6. Bent u het met de SP eens dat op deze manier de subsidieregeling voor agrarisch natuurbeheer haar doel voorbijschiet? Zo nee, waarom niet?
  7. Juridisch kan aan deze zaak niets meer worden gedaan; bent u het met de SP eens dat deze zaak politiek moet worden rechtgezet en bent u bereid om de nodige stappen te zetten om dit recht te breien?