vluchtelingen welkom!

30 september 2015

vluchtelingen welkom!

Foto: SP Groningen / SP Groningen

Vluchtelingen zijn van harte welkom in Fryslân. In internationale verdragen is vastgelegd dat vluchtelingen recht hebben op bescherming tegen vervolging, terreur of oorlog. Mensen die op de vlucht zijn voor honger, oorlog en geweld verdienen het om opgevangen te worden. Het is onmenselijk om deze mensen aan de grenzen van Europa of Fryslan tegen te houden. De SP is dan ook blij dat een overgrote meerderheid van de politiek in Fryslân daar het zelfde over denkt.

Het verhaal dat de opvang van vluchtelingen ten koste gaat van woningen en zorg van 'onze eigen mensen' is een rechtse leugen die graag verspreid wordt door extreem rechtse partijen zoals de PVV. De wachtlijsten van de sociale woningen zijn al decennia een probleem en rechtstreeks een gevolg van het rechts beleid van afgelopen jaren waar winst van corporaties tot doel werd verheven en niet meer het huisvesten van mensen die daar recht op hebben.

De motie van de SP om te stoppen met de uitverkoop van sociale woningen is onlangs nog afgewezen. Ook op zorg en voorzieningen wordt al jarenlang bezuinigd en tegelijkertijd aan de markt overgelaten. Door de zorg anders te organiseren zodat er niet heel veel geld naar bureaucratie en de zorgverzekeraars gaat kunnen we zelfs met hetzelfde geld veel meer zorg en werk in de zorg organiseren.

Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit zijn de kernwaarden van de SP. Belangrijk voor menselijke waardigheid is ook dat je met elkaar verbonden bent, borg staat voor elkaar. Daarbij niemand uitgesloten. De SP is dan ook blij dat de provincie besloten heeft de gemeentes en het COA te gaan helpen bij het zoeken naar plossingen voor huisvesting van de vluchtelingen en statushouders.

Vluchtelingen zijn bij ons van harte welkom!