Provincie moet goede werkgever zijn

3 februari 2017

Provincie moet goede werkgever zijn

Foto: Ivo van Peursum

De SP Statenfractie Fryslân is geschrokken van het bericht over de vermeende misstanden bij ijzervlechters die werken aan de Centrale As. "Schokkend, als blijkt dat er sprake is van misstanden van deze omvang," zo reageert fractievoorzitter Fenna Feenstra. "De provincie moet juist het goede voorbeeld geven als het gaat om goed werkgeverschap."

De provincie zou als opdrachtgever onmiddellijk actie moeten ondernemen om de gedupeerden te betalen waar ze recht op hebben. Maar ook moet dit in de toekomst worden voorkomen en daarom zal de provincie haar aanbestedingsbeleid aan moeten passen en zelf actief controleren op de werkvloer of de bouwlocatie of alle regels goed en eerlijk worden toegepast en eventueel audits uitvoeren op loonstroken. Met dergelijke maatregelen moeten schijnconstructies zoals de FNV beschrijft, worden voorkomen.

Daarnaast is het natuurlijk van de zotte, dat flexwerk goedkoper is dan vast werk. Geen werknemer die daar beter van wordt. Wat ons betreft moet de wet zo worden veranderd, dat flexwerk duurder en onaantrekkelijker wordt voor werkgevers. Een mens is méér dan arbeidskracht. Daar ga je gewoon fatsoenlijk mee om.