Samenwerken aan welzijn en milieu

21 maart 2017

Samenwerken aan welzijn en milieu

Foto: SP / SP Fryslan

De SP is voor een economie waar welzijn van mens en milieu voorop staan.  Op dit moment zijn het klimaat en de minima de verliezers van de economie. Door samen te werken met politieke partijen, de mensen uit de buurten, belangenorganisaties, in de raden en op de straat kunnen we een nieuwe economie bouwen zonder verliezers. Een economie met sociale en ecologische rechtvaardigheid. Waar we meer samenwerken en minder concurreren.

Winst als doel op zich (kapitalisme) heeft er voor gezorgd dat we niet goed zorgen voor onze minima en voor ons klimaat. Ik vrees dat we een rechtste regering krijgen die vasthoudt aan het idee dat marktwerking de oplossing is voor onze ecologische en sociale problemen. Maar dat de rekening weer terecht gaat komen bij de lage en middeninkomens. Om die reden ben ik er voorstander van om samen te werken op links. Wij hebben de verantwoordelijkheid om een alternatieve economie te organiseren. Om ideeën aan te dragen voor een duurzamere socialere wereld gedragen door de schouders die de meeste energie verbruiken en het grootste vermogen hebben. Sociaal en groen moeten hand in hand gaan. We moeten zorgen voor ideeën om lusten, lasten en zeggenschap eerlijker te verdelen. En sterk links blok is nodig om de fundamentele oorzaak aan te pakken: het kapitalisme dat genomen heeft maar niet betaald heeft voor de impact op mens en milieu.

Minister Plasterk heeft al weer een proefballonnetje opgelaten over een vorm van samenwerking. Wat mij betreft gaat het gesprek eerst over doel en inhoud. De vorm volgt dan vanzelf. Omdat we een opdracht hebben een nieuwe economie te organiseren.

Fenna Feenstra, voorzitter SP Statenfractie Fryslân