Waarom SP Stemmen?

14 maart 2017

Waarom SP Stemmen?

Foto: Hillie de Koe / SP Fryslan

Een paar decennia terug is het nieuwe geloof in onze samenleving geïntroduceerd dat marktwerking de oplossing is voor alles. De samenleving werd gereduceerd tot een massa individualisten, genaamd consumenten. Concurrentie zou leiden tot efficiency en dus verbetering voor iedereen. Maar het resultaat is nu een samenleving waar mensen niet meer samenleven en waar de markt verzadigd is met prulproducten, dumpmedia, reclames en scorequotes. Waar reflectie en verdieping te veel geld en tijd kosten. Waar fundamentele waarden van de democratie geofferd worden aan het marktbeest.

Als bij onze fundamenten van de samenleving - de media, zorg, wonen en onderwijs - financiën en scores belangrijker zijn dan het verheffen en verzorgen van mensen ten behoeve van de samenleving, is het dan vreemd dat mensen zich ontheemd voelen? Verzet tegen de gevestigde orde is niet meer dan verzet tegen het marktbeest dat solidariteit, gelijkwaardigheid en menswaardigheid opeet. Dat de mensen met elkaar laat concurreren in plaats van samenwerken. Populisme is een schreeuw van de samenleving dat we weer aandacht willen voor die samenleving. Ik stem daarom op de SP. De partij die de macht van het kapitaal weer terugbrengt naar de samenleving. Die wel oplossingen heeft om ongelijkheid aan te pakken. Waar sociaal en groene economie hand in hand gaan. Maar waar vooral ieder mens telt en mee mag doen.

Fenna Feenstra