SP de boer op voor een duurzame landbouw

21 juni 2017

SP de boer op voor een duurzame landbouw

Foto: Hillie de Koe

Bij de provinciale commissie Duurzame Landbouw van 14 juni 2017 heeft de SP een “boerenboek” uitgedeeld: Van kwantiteit naar kwaliteit. Het boek verhaalt over een serie werkbezoeken bij een aantal landbouwondernemers die succesvol duurzaam boeren, elk op zijn of haar eigen wijze.

Renny van der Heide, woordvoerder Landbouw voor de SP Statenfractie: ”Daar waar vroeger efficiëntie, schaalvergroting en prijsconcurrentie de standaard antwoorden waren voor de landbouw, voldoen deze niet meer. De landbouw moet nu op zoek naar productiewijzen die geen afbraak doen aan bodem, dier en milieu en waar boeren een goed inkomen uit kunnen halen. Wij zijn als SP Statenfractie op zoek gegaan naar voorbeeldbedrijven die dat gelukt is en die verhalen willen we graag delen met de Staten en iedereen die werkzaam is in de landbouw.”

Het boek bevat naast de bedrijfsbeschrijvingen een aantal wijze lessen van boeren. Zo stelt Foppe Nijboer uit Boelenslaan: “Extensivering zorgt voor minder mestafvoer, minder voeraankoop, minder financiële kwetsbaarheid, hogere marges en meer maatschappelijke waardering.” Kees Timmers uit Engwierum zegt: “Wees zuinig op je bodem, de bodem is de basis van alles”.

Volgens Renny van der Heide is het nu tijd om spijkers met koppen te slaan: “De provincie herziet nu haar landbouwbeleid. Nu is het tijd om de transitie in te zetten van kwantiteit naar kwaliteit. De SP weet ook al hoe. Het sluit het boek af met een tiental voorstellen.”

Bijgaand is het boek als pdf te downloaden.