Investeren in topsport?

20 juli 2018

Investeren in topsport?

Er is veel te doen rond de bouw van het nieuwe stadion van Sportclub Cambuur. De SP Statenfractie is van mening, dat geld investeren in professionele topsport niet kan, in dit geval omdat het gericht is op een kleine groep voetballers. Wel vinden wij het als SP belangrijk dat we investeren in lokale sportclubs en initiatieven waarbij iedereen mee kan doen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een lokale voetbal- of korfbalvereniging of een andere sportvereniging. Voor de SP is laagdrempelige toegang tot sport erg belangrijk.

De SP is wel bereid te investeren in de infrastructuur en bedrijvigheid rondom het nieuwe stadion. Wel is het belangrijk dat deze bedrijvigheid niet ten koste gaat van de winkels die zijn gevestigd in het Leeuwarder centrum en in de dorpen en steden in de omgeving. Hierin is afstemming met de regio belangrijk, om zo het bovenregionale karakter van dit plan niet te laten concurreren met de omgeving.  Omdat deze afstemming nog plaats moet vinden, kunnen we nog niet afwegen of wij bij het komende voorstel voor het plan in het WTC-gebied in Leeuwarden vóór kunnen stemmen. Wil je meer weten? Bekijk dan onderstaande video.